5. Małopolski Kongres Dyrektorów i Dyrektorek Domów Kultury
Praca w instytucji kultury nigdy się nie kończy. Z uwagi na jej specyfikę, często bardzo trudno postawić wyraźną granicę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Poziom zaangażowania i odpowiedzialności społecznej pracowników i pracowniczek, dyrektorek i dyrektorów jest często tak wysoki, że oderwać myśli od pracy jest nam bardzo trudno. Trudno odpocząć. Podczas tegorocznego Kongresu porozmawiamy o wypaleniu zawodowym, motywacji, stawianiu granic, „cichym wycofaniu” i równowadze między pracą a życiem.
Jak organizować pracę, dbając o równowagę między życiem osobistym a zawodowym? Czy nasza praca to„misja”i czy istnieje życie po pracy w instytucjach kultury? Co ma wpływ na efektywne zarządzanie własną i cudzą energią? Jak rozpoznawać i diagnozować wypalenie? Jak nauczyć się pracować tak, żeby nie być niezastąpionym?
W tym roku zastosujemy balans również w konstrukcji Kongresu – będzie więcej przerw i jeszcze więcej czasu na swobodne rozmowy.
Program
Rejestracja, czas na kawę
Otwarcie Kongresu, powitania
Wykład otwierający: Wypalenie zawodowe – jego wpływ na efektywność, satysfakcję z pracy oraz jakość życia, dr Agnieszka Kowalczewska (Uniwersytet SWPS)
Przerwa
Panel dyskusyjny: Work life balance w instytucjach kultury
Urszula Buyuly, ekspertka od nowoczesnego leadershipu i zarządzania zespołami kreatywnymi (Pracownia Artist in Bloom);
Aleksandra Boćkowska, autorka książki To wszystko nie robi się samo. Rozmowy na zapleczu kultury;
Paulina Jędrzejewska, trenerka, mentorka (Prezeska Fundacji Culture Shock);
Jarek Klaś, dyrektor Ośrodka Kultury Norwida;
Agnieszka Kowalczewska, psycholożka zmiany i rozwoju osobistego (Uniwersytet SWPS);
moderacja: Joanna Orlik, dyrektorka Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie
Open space w Piekarni Sztuki, prowadzenie i moderacja: Aleksandra Latocha (Jasnopomarańczowy)
Zakończenie i podsumowanie
Lunch
Dodatkowo odbywać się będą równolegle:
Zwiedzanie Muzeum Fonografii z przewodnikiem
Jak zadbać o siebie w pracy? Narzędzia i procesy budowania dobrostanu pracowników kultury
prowadzenie: Urszula Buyuly (Pracownia Artist in Bloom)
Warsztat porusza zagadnienia ustalania takich reguł współpracy w zespołach kreatywnych, które wspierają work-life balance wszystkich jego członków w równym stopniu. Odwołując się do teorii dynamiki grupowej, Urszula Buyuly z Pracowni Artist in Bloom podpowie, jak współtworzyć relacje zespołowe i zarządzać codziennymi zadaniami, aby jednocześnie dbać o zrównoważenie sfery życia zawodowego i prywatnego.
Podczas warsztatów uczestnicy poznają zależności między narzędziami, które budują dobrostan w pracy, a etapem tzw. rozwoju zespołu i rzeczywistymi potrzebami wszystkich jego członków. Dowiedzą się też, jakie strategie i procesy pracy zespołów kreatywnych mogą wspierać work-life balance w kulturze.
Rozpoznawanie wypalenia: wskazówki dla liderek i liderów kultury
Na warsztacie poznacie, jakie są oznaki wypalenia oraz główne czynniki ryzyka, które mogą wpływać na waszą organizację. Omówimy też konkretne narzędzia, które mogą być stosowane w celu zwiększenia dobrostanu zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym. Będziecie mieli i miały okazję do dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz przemyśleniami z innymi liderami i liderkami, co umożliwi wspólne szukanie rozwiązań najlepiej odpowiadających na potrzeby wasze i waszych zespołów.
Obrazy, w których jest chemia: warsztat cyjanotypii
prowadzenie: KaZek Biernat (Mr Chlorophyll Art)
Cyjanotypia – jedna ze szlachetnych technik fotograficznych, wykorzystująca światłoczułość soli żelaza. W ciemni lub słabo oświetlonym pomieszczeniu papier lub tkaninę pokrywa się roztworem soli żelaza, żelazocyjanku potasu i wody, co stwarza światłoczułą powierzchnię o żółtozielonym zabarwieniu. Po wysuszeniu podłoże jest naświetlane na słońcu lub pod lampą, metodą stykową. Zdjęcia robione w ten sposób nie wymagają aparatu a odbitki mają charakterystyczny odcień niebieskiego, tzw. błękit pruski. Tworząc tą metodą wracamy do roku 1843 i postaci brytyjskiej botaniczki Anny Atkins.
Błoto Wciąga – warsztat artystyczno-przyrodniczy
prowadzenie: Agnieszka Lisowska i Dominika Sowa
Codzienność jest mieszaniną trudów i radości, porażek i sukcesów – każdy z nas tego doświadcza. W dzisiejszych czasach często ta równowaga jest zakłócona i brak jest czasu na złapanie oddechu, chwili relaksu czy zrobienia czegoś po prostu dla siebie. Stawianie czoła codziennym obowiązkom doprowadza wręcz do tego, że gdy nawet pojawią się sprzyjające okoliczności, zwyczajnie nie potrafimy z nich skorzystać. Okazuje się, że nie umiemy odpoczywać. A bywa i tak, że obie te przestrzenie ściśle się przenikają, by z jednej mogła wyniknąć druga.
Zapraszamy Państwa do poznania historii Wielkiego Błota w Puszczy Niepołomickiej – jedynego takiego rezerwatu przyrody w Polsce, oraz historii z nim związanych. Przeprowadzimy Was naszymi śladami opowiadając przy tym co nieco o Torfowisku Wielki Błoto, łapaniu tam oddechu i dystansu do tego, co trudne, a także o samej fotografii i jej tajnikach. A potem wspólnie złapiemy trochę fotograficznej praktyki.
Prelegenci
Ula Buyuly
Ekspertka od zarządzania zespołami kreatywnymi oraz przywództwa opartego na empatii. Asesorka Harrison Assessments – testów psychometrycznych, badających predyspozycje zawodowe. Badaczka kompetencji liderskich w sektorze kultury. Edukatorka w nurcie skandynawskiej szkoły Kaospilot. Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, programu Zarządzanie Ludźmi na Université des Sciences et Technologies de Lille oraz szkoły trenerskiej University of West London.
Na warsztatach i sesjach indywidualnych rozwija kompetencje pracowników kultury. Zespołom pomaga znaleźć balans między naturalnymi talentami, zawodową efektywnością a dobrostanem. Liderom daje narzędzia do budowania mądrych organizacji przyszłości – odważnych, z wysoką kulturą pracy oraz umiejętnością adaptowania się do zmian otoczenia.
Do ostatnich, prowadzonych przez nią projektów, należy współpraca z Fundacją Bądź oraz organizacją European Music Exporters Exchange (EMEE).
Aleksandra Boćkowska
Dziennikarka, redaktorka, reporterka. Współpracuje m.in. z „Dwutygodnikiem”, „Wysokimi Obcasami Extra” i „Vogue”. Od 2021 roku sprawdza, jak to jest mieszkać w Gdyni. Autorka książek To nie są moje wielbłądy. O modzie w PRL, Księżyc z peweksu. O luksusie w PRL i Można wybierać. 4 czerwca 1989 oraz zbioru rozmów To wszystko nie robi się samo. Rozmowy na zapleczu kultury – zbiór rozmów z ludźmi, którzy współtworzą kulturę „z tylnego siedzenia” i pomagają nam zrozumieć, ile osób i jak wiele czynności potrzeba, by wystawy, książki, muzyka i festiwale w ogóle istniały. A przy okazji, dlaczego – jak mówi jedna z rozmówczyń Boćkowskiej – najciekawsze dzieje się właśnie na zapleczu.
dr Jarosław Klaś
Dyrektor Ośrodka Kultury Norwida. Kulturoznawca, badacz, animator i menadżer kultury. Nowohucianin. Doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości (Uniwersytet Jagielloński). Członek Instytutu Badań Organizacji Kultury – IBOK, Forum Kraków, Komisji Zarządzania Kulturą i Mediami PAU oraz Rady Muzeum AK w Krakowie. Współpracuje z różnymi instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania kulturą dla studentów i słuchaczy studiów podyplomowych (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Uniwersytet SWPS, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu). Pomysłodawca i koordynator licznych projektów (m.in. „Korowód Nowohucki”, „Alternatywny przewodnik po Nowej Hucie”, „Nowa Huta – architektoniczny portret miasta”, „Nowa Huta w kulturze – kultura w Nowej Hucie”, „Nowa Huta od NATURY strony”, „Szlak nowohuckich neonów”). Główne zainteresowania badawcze: animacja kultury, zarządzanie instytucjami kultury i dziedzictwem kulturowym (zwłaszcza Nowej Huty).
Paulina Jędrzejewska
Socjolożka, trenerka, tutorka, moderatorka procesów grupowych, animatorka kultury, profilaktyczka wypalenia zawodowego oraz ekspertka w dziedzinie nowych mediów. Łączy technologię z aktywizmem, kulturą i edukacją. Pomaga projektować rozwiązania dostosowane do zmieniających się potrzeb oraz wspiera organizacje społeczne i instytucje publiczne w promowaniu zdrowego środowiska pracy i skutecznej komunikacji. Współtwórczyni projektów promujących pozytywną kulturę pracy (burnout-aid.eu) i rozwijających sektor kultury (mobileculture.eu). Prezeska Fundacji Culture Shock.
dr Agnieszka Kowalczewska
psycholog, doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu.
Adiunkt w Katedrze Zarządzania i Przywództwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
Była dziennikarka TVP S.A., tygodnika „Newsweek Polska” oraz tygodnika „Polityka”.
Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych (Uniwersytet Warszawski).
Ukończyła Program Edukacji Psychologicznej w zakresie psychoterapii Gestalt w Instytucie
Psychoterapii Gestalt w Krakowie. Dyplomowany trener grupowy Instytutu Treningu i
Psychoterapii w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie.
Swoją pracę naukowo-dydaktyczną skupia wokół psychologii komunikacji. Zajmuje
się technikami kreatywnego podejścia do komunikacji w organizacjach, rozwojem
umiejętności interpersonalnych i psychospołecznych, synestezją oraz komunikacją
multisensoryczną.
Specjalizuje się w psychologii zmiany oraz rozwoju osobistym. W swojej pracy
koncentruje się przede wszystkim na technikach komunikacji interpersonalnej opartej na
podejściu multisensorycznym, budowaniu i utrzymywaniu relacji międzyludzkich,
umiejętnościach rozwiązywania konfliktów w organizacji, relacjach oraz rodzinie, a także
syndromie wypalenia.
Joanna Orlik
Dyrektorka Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie; z instytucją związana od 2002 r. Z wykształcenia polonistka, w 2007 r. obroniła pracę doktorską na Wydziale Polonistyki UJ poświęconą znaczeniu polskiej kultury w Rosji radzieckiej w latach odwilży. Założycielka i pierwsza redaktorka naczelna kwartalnika „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”. Pracowała m.in. dla Stowarzyszenia Willa Decjusza w Krakowie, Związku Miast Polskich oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współinicjowała powstanie Forum Kraków, zrzeszenia osób działających na rzecz animacji kultury oraz ruchu krakowskich Obywateli Kultury. Prywatnie przekonana, że dużo da się zrobić.
Mr Chlorophyll Art – KaZek Biernat
Wszystkie moje botaniczne inspiracje pojawiły się podczas porannego, uważnego przemierzania okolicznych łąk i lasów. Odkąd zwolniłem krok, rozejrzałem się wokół i rozłożyłem ramiona, zobaczyłem całe otaczające piękno.
Moja ścieżka zawodowa to praca z ludźmi podczas której często korzystam z elementów arteterapii. Obecnie jestem w fazie fascynacji cyjanotypią – idealną do utrwalania ulotnego piękna roślin. Ta pozornie prosta technika z XIX w. daje duże możliwości eksperymentowania, kreowania własnych światów a efekt zawsze zaskakuje.
Dominika Sowa
Fotografią pasjonuje się od 10 lat. W 2016 r. otrzymała dyplom akredytowanego Fotografa Dziecięcego Akademii Fotografii Dziecięcej. Z Niepołomicami związana jest od urodzenie i to w jej ukochanej Puszczy Niepołomickiej powstaje najwięcej zdjęć, najczęściej rodzinnych i dziecięcych. Chętnie dzieli się swoimi umiejętnościami, organizuje warsztaty fotograficzne dla dzieci i dorosłych. Projekt i wystawa „Błoto wciąga…” jest jej czwartym projektem fotograficznym, zrealizowanym przy współpracy z niepołomickimi instytucjami. Wcześniejsze to: „Moje dzieci, mój świat”, „Na cztery łapy” oraz „Carpe diem”.
Agnieszka Lisowska
Współautorka projektu “Błoto wciąga” do Niepołomic trafiła po studiach. Mieszkanka wielkiego miasta, blokowiska nie miała dotąd wiele do czynienia z przyrodą. Jej życie zmieniło się po zamieszkaniu w pobliżu Puszczy Niepołomickiej. Z czasem przyroda, częste wizyty w lesie stały się dla niej inspiracja do
tworzenia i realizowania projektów związanych z Puszczą Niepołomicką. Wiele z nich powstało we współpracy z lokalnymi organizacjami. Tera zobcowanie z przyrodą to nierozerwalna część jej życia.
Aleksandra Latocha
Psycholożka, trenerka i facylitatorka. Od blisko 20 lat tworzy przestrzeń do rozwoju i zmiany. Specjalizuje się w podnoszeniu efektywności pracy zespołowej, doskonaleniu komunikacji, rozwoju kompetencji przywódczych oraz budowaniu współpracy wewnątrz i międzyśrodowiskowej. Zaprojektowała i wdrożyła dziesiątki złożonych programów rozwojowych adresowanych do menedżerów, specjalistów, liderów społecznych i osób prywatnych. Regularnie prowadzi spotkania branżowe, w tym eventy networkingowe i szkoleniowe dla kilkusetosobowych grup. W ostatnich latach w szczególności wspiera dialog społeczny i obywatelski we współpracy z administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi i związkami zawodowymi. Jej motto brzmi: „Wszystko zaczyna się i kończy się na relacji.”
Rejestracja
Zgodnie z regulaminem, rejestracja na kongres została zakończona 8 kwietnia 2024 r.
Informacje praktyczne
Kongres odbędzie się w Małopolskim Centrum Dźwięku i Słowa w Niepołomicach, przy ulicy Zamkowej 4, oraz w Piekarni Sztuki, pod takim samym adresem, po drugiej stronie ulicy.
Przyjadę samochodem
Zaparkować można bezpośrednio przez MCDiS, na dużym parkingu.
Przyjadę transportem publicznym
Przystanek najbliższy MCDiS to Niepołomice Rynek 1.
Stamtąd do jest około 450 m (6 minut spacerem).
Jeśli mają Państwo znajomych ze swojej niedalekiej okolicy, którzy również wybierają się na Kongres, zachęcamy do wspólnego podróżowania jednym samochodem :)
Adres hotelu:
Azalia Hotel & Spa, Szarów, Brzezie 343, 32-014
Do naszej dyspozycji będą pokoje dwu i trzyosobowe. Jeśli mają Państwo specjalne potrzeby dotyczące noclegów, prosimy o zaznaczenie tego w formularzu rejestracyjnym (może jest ktoś, z kim chętnie będziecie dzielić pokój?).
Jedzenie i odpoczywanie
Przez cały czas trwania Kongresu będzie można napić się kawy, herbaty, coś zjeść i odpocząć w specjalnie wydzielonej do tego celu STREFIE ODDECHU (Kino Ważka, wejście B, od strony parkingu, poziom -1)
O godzinie 13:15 zaplanowaliśmy przerwę obiadową. Obiad zjemy w Restauracji Zamku Królewskiego w Niepołomicach, 3 minuty spacerem od MCDiS. Pozwoli nam to przewietrzyć głowy i z nową energią wrócić na warsztaty do Piekarni Sztuki
O godzinie 19:00 zapraszamy na kolację do hotelowej restauracji. Tam oprócz jedzenia będziemy mogli dokończyć rozpoczęte podczas Kongresu rozmowy i jeszcze bliżej się poznać.
Delegacje i zaświadczenia
We wszystkich sprawach dotyczących formalności zapraszamy do punktu rejestracyjnego, który będzie zlokalizowany przy wejściu do Małopolskiego Centrum Dźwięku i Słowa oraz w Piekarni Sztuki (drugiego dnia Kongresu) Tam będzie można np. podbić pieczątkę na delegacji albo otrzymać fakturę
Można również zadzwonić do Magdy Augustyn (668 064 407).
Muzeum Fonografii
W piątek, po zakończonym Kongresie będzie można skorzystać z możliwości zwiedzenia jedynego w Polsce Muzeum Fonografii, które w swoich kameralnych wnętrzach gromadzi ponad 150 fonograficznych eksponatów.
Integralną częścią ekspozycji jest sala odsłuchowa, w której zgromadzonych jest około 2000 płyt winylowych.
Chęć wzięcia udziału w zwiedzaniu możecie Państwo zgłosić w formularzu rejestracyjnym.
Przestrzenie Pola Kultury i Piekarni Sztuki są dostępne pod względem architektonicznym. W razie potrzeby uzyskania informacji o ww. obiektach, lub w razie potrzeby skorzystania z usługi osoby tłumaczącej PJM prosimy o kontakt do Magdaleny Augustyn: tel./kom./SMS: 668 064 407lub mailowy: augustyn@mik.krakow.pl.
Kontakt
Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
ul. 28 Lipca 1943 17c
30-233 Kraków