6. Małopolski Kongres Dyrektorów i Dyrektorek Domów Kultury
Rozmowy o niepowodzeniach bywają trudne i bardzo niekomfortowe. Do błędów trudno się przyznać, a przecież porażki, niepowodzenia i złe decyzje zdarzają się w pracy w instytucjach kultury tak samo często, jak w każdej innej branży. To normalne!
Czy o porażkach możemy po prostu szczerze rozmawiać? Jak robić to skutecznie oraz jak reagować na błędy w naszym zespole w sposób konstruktywny? Jak mądrze zarządzać porażką i wyciągać wnioski bez wskazywania winnych? Czy da się stworzyć bezpieczne środowisko pracy, które wspiera eksperymentowanie i uczenie się? Jak budować współodpowiedzialność?
Podczas tegorocznego Kongresu porozmawiamy o porażkach oraz zaproponujemy Państwu narzędzia, które będą pomocne w szukaniu odpowiedzi na powyższe pytania. Wierzymy, że w instytucjach kultury jest miejsce na popełnianie błędów i otwartą rozmowę o nich. Bardzo chcemy Państwa o tym przekonać.
Program
Rejestracja, czas na kawę
Otwarcie Kongresu
Ale Wtopa! Forum Edukacji Kulturowej – krótka prezentacja wniosków z Forum, połączona z projekcją filmuO wtopie
Wykład otwierający: Porażka jest lepszym nauczycielem niż sukces, Matylda Kozakiewicz
Przerwa
Panel dyskusyjny: Jak rozmawiać o porażkach, wyciągać wnioski i uczyć się na błędach
Uczestnicy:
Katarzyna Bugla (Fundacji Dobra Porażka)
Marcin Laberschek (Instytut Badań Organizacji Kultury, Instytut Kultury UJ)
Magdalena Lemanek (Magda Lemon)
Natalia Leśnikowska (Fundacja Dobra Porażka)
Tomasz Stawowy (Centrum Kultury i Sportu w Skawinie)
Przerwa obiadowa
Wyjdźmy na tym dobrze! – chwila na pamiątkowe zdjęcia
Czas na zameldowanie się w hotelu i odpoczynek (Hotel Lord)
Wieczór integracyjny, kolacja w restauracji Orchidea
Czas na kawę
Spotkanie z panią Iwoną Gibas, członkiem Zarządu Województwa Małopolskiego
Open space – prowadzenie i moderacja: Aleksandra Latocha
Zakończenie Kongresu i lunch
Oprowadzanie po Kasztelu w Szymbarku i wystawie stałej: Kolekcja rodzinna Teodora Axentowicza oraz zwiedzanie Skansenu Wsi Pogórzańskiej (zapisy poprzez formularz rejestracyjny)
Dojazd uczestników na miejsce zwiedzania we własnym zakresie.
Poczuj, jak dobrze rozmawiać i opowiadać o błędach i niepowodzeniach
Podczas warsztatów uczestnicy poznają sposób rozmawiania o porażkach, który pozwala zminimalizować ryzyko trudnych emocji, a w zamian ułatwia budowanie dobrych relacji i zaufania, perspektywy różnych ról, stanowisk czy działów w rozmowach o porażkach oraz mierzalne korzyści z konstruktywnego rozmawiania o błędach; nauczą się przełamywać trudności w rozmawianiu o błędach i niepowodzeniach; dowiedzą się, czym jest dobra porażka i jak ją wykorzystać do rozwoju osobistego i organizacji; jak sobie radzić z emocjami w porażce i w jaki sposób analizować porażki, wyciągać z nich wnioski i je wdrażać.
Zajęcia poprowadzi Natalia Leśnikowska, trenerka Fundacji Dobra Porażka
Podstawy budowania kultury uczenia się na błędach
Celem warsztatu jest wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i narzędzia niezbędne do budowania i promowania kultury uczenia się na błędach w organizacji lub zespole oraz rozwijanie kompetencji efektywnego radzenia sobie z błędami i porażkami. Podczas warsztatów omówimy podstawowe zagadnienia oraz przećwiczymy sprawdzone metody i narzędzia, które pomogą w podejmowaniu praktycznych działań i wprowadzaniu zmian kulturowych.
Zajęcia poprowadzi Katarzyna Bugla, trenerka Fundacji Dobra Porażka
Jak przemawiać z pasją, wyznaczać kierunek i pociągnąć za sobą ludzi?
Pokażemy Państwu metody i techniki stosowane przez najlepszych na świecie mówców. W ramach warsztatu poszerzą Państwo wiedzę w zakresie autoprezentacji i wystąpień publicznych. Skupimy się na poszerzeniu wiedzy w zakresie struktury wystąpień, budowania relacji z odbiorcami, operowania głosem, elementach mowy ciała. W ramach zajęć będziemy pracować na konkretnych sytuacjach w Państwa branży, np. konieczności wygłaszania wystąpień okolicznościowych.
Zajęcia poprowadzi Krzysztof Buła, One Speech
Metoda portfolio w praktyce domów kultury
Termin portfolio znany z sektora kreatywnego i artystycznego, używany jest także w kontekście szerszego rynku pracy, jako narzędzie do gromadzenia i prezentowania dowodów różnego typu kompetencji. Ponieważ współczesny rynek pracy cechuje się bezprecedensową zmiennością i nieprzewidywalnością, to aby na nim sprawnie funkcjonować, potrzebne są specjalistyczna wiedza i umiejętności, ale również kompetencje miękkie.
Warsztat poświęcony będzie możliwościom zastosowania metody portfolio w praktyce działania Domów Kultury. Wspólnie przeanalizujemy rolę Państwa instytucji w budowaniu kapitału osobistego przyszłych uczestników rynku pracy. Zdefiniujemy potencjał działań w aspekcie kompetencyjnym, opartym na wspieraniu świadomego rozwoju, już na etapie wczesnej edukacji w przypadku młodzieży, oraz pozaformalnego uczenia się osób dorosłych. Ważnym elementem warsztatu będzie także określenie zasobów jakie Domy Kultury oferują w kontekście opracowania indywidualnej "teczki portfolio", prezentującej doświadczenie, edukację, kompetencje i zainteresowania uczestników oferowanych zajęć.
Zajęcia poprowadzi Tomasz Adamski, Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
Feedback, który rozwija i inspiruje
Warsztaty pozwolą Ci zanurzyć się w kolorowy świat konstruktywnej komunikacji! Odkryj, jak moc nastawienia na rozwój (growth mindset) może przemienić podejście Twoje i Twojego zespołu do feedbacku, a błędy w nieocenione lekcje. Poznaj tajniki zarządzania swoim ego, które pozwolą Ci przyjąć informację zwrotną i ją przekazać, aby stać się liderem, który stworzy atmosferę zaufania i wsparcia w swoim zespole. Naucz się sztuki udzielania feedbacku, który pobudza do działania, a nie oceniania, wzrostu, a nie chowania się. Dowiesz się też, jakie powinny być proporcje doceniania do korygowania. Na koniec zobaczysz „perfekcyjny” antyprzykład feedbacku, który pomoże Ci zapamiętać na zawsze, czego na pewno nie robić. Tego się nie da zapomnieć.
Zajęcia poprowadzi Magdalena Lemanek.
Prelegenci
Tomasz Adamski
fot. Klaudyna Schubert
Absolwent socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i Studiów Europejskich
na University of Exeter. Ekspert ds. dyplomacji publicznej i kulturalnej. Były dyplomata. W MIK kieruje zespołem ds. działalności szkoleniowej i badawczej. Zajmuje się projektami dotyczącymi dziedzictwa, współpracą międzynarodową, szkoleniami oraz doradztwem strategicznym dla instytucji kultury.
Katarzyna Bugla
Katarzyna Bugla
Psycholożka biznesu, trenerka z Fundacji Dobra Porażka, absolwentka studiów podyplomowych pt. „Psychologia pozytywna w organizacji”, które podjęła, by lepiej wspierać liderów w dbaniu o dobrostan pracowników i poczucie sensu pracy.
Krzysztof Buła
Krzysztof Buła
Absolwent Szkoły Trenerów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Trener retoryki i wystąpień publicznych, popularyzator idei debaty oksfordzkiej w Polsce.
Założyciel i wieloletni prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców, od ponad 12 lat związany z edukacją obywatelską w zakresie jakości debaty publicznej w Polsce.
Doświadczony mówca i debatant, TEDEx speaker.
Iwona Gibas
Iwona Gibas
Mieszkanka Gminy Brzeszcze w Małopolsce Zachodniej. Absolwentka Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz studiów MBA in Public Management w Krakowskiej Szkole Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Animatorka współpracy kulturalnej i turystycznej. Wspiera działania służące pielęgnowaniu dziedzictwa narodowego oraz rozwojowi i kształtowaniu świadomości kulturowej mieszkańców Małopolski. Sprawuje nadzór nad 25 instytucjami kultury województwa małopolskiego. Dzięki jej inicjatywie do grona instytucji kultury województwa małopolskiego dołączyły Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej oraz Centrum Historii i Kultury Romów w Oświęcimiu. Inicjatorka projektów na rzecz ożywienia zagranicznych przyjazdów turystycznych do Małopolski po pandemii COVID-19. Przewodnicząca Rady Programowej ds. Rozwoju i Promocji Turystyki w Małopolsce, członkini Rady Muzeum przy Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach, a także wielu kapituł nagród przyznawanych przez Zarząd Województwa Małopolskiego w dziedzinie kultury.
Matylda Kozakiewicz
Matylda Kozakiewicz
Psycholożka, psychotraumatolożka, autorka książek psychoedukacyjnych i influencenka działająca w internecie od 2005 roku pod pseudonimem Segritta. Jest autorką audycji psychologicznej „Wolny Umysł” w Polskim Radio RDC, prowadzi zajęcia z psychologii społecznej na Uniwersytecie SWPS, jej obszarem zainteresowań są w szczególności psychologią wpływu i manipulacji oraz przyczyny i konsekwencje zaburzeń posttraumatycznych. Wielbicielka czarnego humoru i nauki opartej na dowodach.
Marcin Laberschek
Marcin Laberschek
Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu, pracownik Zakładu Badań Filozoficznych nad Kulturą w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor publikacji naukowych z zakresu zarządzania i marketingu w kulturze, mediach i reklamie. Zastępca redaktor naczelnej czasopisma naukowego „Zarządzanie w Kulturze”. Jego zainteresowania koncentrują się na: metodologii badań w zarządzaniu humanistycznym, zarządzaniu organizacjami prowadzącymi działalność kulturalną, symbolicznych i kulturowych wymiarach zarządzania, dziedzictwie kulturowym przedsiębiorstw, marketingu i reklamie, nurcie marketingu krytycznego, postmarketingu i zarządzaniu na ponowoczesnym rynku.
Aleksandra Latocha
Psycholożka, trenerka i facylitatorka. Od blisko 20 lat tworzy przestrzeń do rozwoju i zmiany. Specjalizuje się w podnoszeniu efektywności pracy zespołowej, doskonaleniu komunikacji, rozwoju kompetencji przywódczych oraz budowaniu współpracy wewnątrz i międzyśrodowiskowej. Zaprojektowała i wdrożyła dziesiątki złożonych programów rozwojowych adresowanych do menedżerów, specjalistów, liderów społecznych i osób prywatnych. Regularnie prowadzi spotkania branżowe, w tym eventy networkingowe i szkoleniowe dla kilkusetosobowych grup. W ostatnich latach w szczególności wspiera dialog społeczny i obywatelski we współpracy z administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi i związkami zawodowymi. Jej motto brzmi: „Wszystko zaczyna się i kończy się na relacji.”
Magdalena Lemanek
Magdalena Lemanek
Agentka zmiany – psycholożka, trenerka, coach, facylitatorka i konsultantka biznesowa. Pasjonatka praktycznego wykorzystania odkryć psychologii człowieka. Na co dzień pomaga osiągać ważne cele liderom i zespołom w biznesie, edukacji i ochronie zdrowia. Główne obszary jej działań to komunikacja, etyczny wpływ i innowacja. Uważa, że zrobić i powiedzieć można wszystko, trzeba tylko wiedzieć jak.
Natalia Leśnikowska
Natalia Leśnikowska
Psycholożka zajmująca się wspieraniem pracowników w odkrywaniu swoich mocnych stron i wykorzystaniu całego potencjału w codziennej pracy oraz budowaniem dobrych relacji w zespole, także wielokulturowym. Zajmuje się tematyką motywacji i przekuwania celów w działania
Tomasz Stawowy
Tomasz Stawowy
specjalista w zakresie komunikacji społecznej. Przez blisko 10 lat pracownik samorządowy; współautor wielu lokalnych rozwiązań i instrumentów wsparcia w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi, rozwoju sportu i rekreacji oraz mechanizmów konsultacji społecznych. Obecnie dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Skawinie, gdzie buduje #teamCKiS i wdraża nowoczesne rozwiązania w obszarze zarządzania sferą kultury i sportu w gminie Skawina.
Tomasz Włodarski
Dyrektor Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie. Filozof z doświadczeniem zawodowym w zarządzaniu. Pracował w jednostkach samorządowych oraz organizacjach pozarządowych w Polsce i Wielkiej Brytanii. Ceni zdrowy rozsądek i racjonalizm.
Rejestracja
Zgodnie z regulaminem Kongresu rejestrację zakończyliśmy 6 maja 2025.
Do naszej dyspozycji są pokoje dwu- i trzyosobowe. Nie możemy zagwarantować pokoi jednoosobowych!
Jeśli mają Państwo specjalne potrzeby dotyczące noclegów, prosimy o zaznaczenie tego w formularzu rejestracyjnym (może jest ktoś, z kim chętnie będziecie dzielić pokój?).
JEDZENIE I ODPOCZYNEK
Przez cały czas trwania Kongresu będzie można napić się kawy, herbaty, coś zjeść i odpocząć w specjalnie wydzielonej do tego celu strefie.
O godzinie 14:00 zaplanowaliśmy przerwę obiadową. Obiad zjemy w pięknej sali tanecznej Gorlickiego Centrum Kultury.
O godzinie 19:00 zapraszamy na kolację do restauracji Orchidea, oddalonej o 5 min pieszo od hotelu. Tam oprócz jedzenia będziemy mogli dokończyć rozpoczęte podczas Kongresu rozmowy i jeszcze bliżej się poznać.
Drugiego dnia Kongresu, zapraszamy Państwa na krótkie spotkanie z panią Iwoną Gibas, członkiem Zarządu Województwa Małopolskiego, a po zakończonym Open Space i po lunchu, będzie możliwość zwiedzania Kasztelu w Szymbarku oraz Skansenu Wsi Pogórzańskiej (zapisy poprzez formularz rejestracyjny, liczba miejsc ograniczona). Po Kasztelu oprowadzi nas pani Katarzyna Szepieniec, dyrektorka Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów.
Dojazd uczestników na miejsce zwiedzania we własnym zakresie.
FORMALNOŚCI/DELEGACJE
We wszystkich sprawach dotyczących formalności zapraszamy do punktu rejestracyjnego, który będzie zlokalizowany naprzeciw wejścia do Gorlickiego Centrum Kultury. Tam będzie można również podbić pieczątkę na delegacji i uzyskać wszystkie informacje.
Po opłaceniu udziału w Kongresie otrzymają Państwo fakturę na dane podane w formularzu rejestracyjnym. Prosimy zwrócić uwagę na poprawność tych danych.
Kontakt
Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
ul. 28 Lipca 1943 17c
30-233 Kraków