Sztuka życia - wzmacniamy przez edukację kulturową

Ciało w pracy i w edukacji – zadbaj o siebie i młodzież

Jak się macie? 

Jak się mają młodzi ludzie, z którymi współpracujecie, którym towarzyszycie na co dzień? 

Ciało może znać odpowiedź. Może też wysyłać ważne sygnały i komunikować to, co dla nas trudne albo przeciwnie – dobre i właściwe. Słuchasz czasem swojego ciała? Wspierasz w tym młodych ludzi? Potrafisz się o ciało zatroszczyć? Potrafisz uczyć młodych ludzi, że na potrzeby ciała warto odpowiadać, a nie je ignorować? 

W trakcie dwóch spotkań na żywo na warsztat weźmiemy tematy:

– pracy z ciałem „ukrzesłowionym” – czyli takim, które ma mało okazji do ruchu,

– pracy z emocjami i wyrażaniem ich w ciele, 

– pracy z kojeniem i troską o ciało,

– profilaktyki stresu i redukcji napięć w ciele. 

Przygotuj sobie wygodne ubranie, koc lub karimatę, poduszkę, jeśli potrzebujesz. 

Będziemy pracować na Waszych doświadczeniach i refleksjach związanych z angażowaniem ciała w codzienną pracę, komunikacją z własnym ciałem i naszymi potrzebami. Przyjrzymy się, jakie są nasze możliwości troski o swoje ciało – w realiach, w jakich pracujemy na co dzień. 

Podczas warsztat online dowiesz się, w jaki sposób doświadczenia i wiedzę z warsztatów przenosić na działania i towarzyszenie młodym ludziom.

Kiedy i gdzie?

  • 15 września, godz. 10.00–14.00 – na żywo
  • 29 września,  godz. 10.00–14.00 – na żywo
  • 6 października, godz. 10.00–12.30 – online (via Zoom)

Spotkania na żywo będą się odbywać w siedzibie Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie (ul. 28 lipca 1943 17c) oraz – w zależności od warunków pogodowych – w wybranych miejskich parkach.

Dla kogo?

Spotkania realizowane są w ramach projektu „Sztuka życia – wzmacniamy poprzez edukację kulturową”, który skierowany do osób już na co dzień współpracujących lub chcących nawiązać współpracę z młodzieżą (12+).

Adresujemy je do osób, które na co dzień z młodymi ludźmi pracują. Narzędzia i praktyki, które zaproponujemy, można przenieść na codzienną współpracę z młodzieżą i posłużyć się nimi we wspieraniu młodych ludzi w dbaniu o samych siebie. 

W spotkaniu może wziąć udział każdy, bez względu na możliwości ruchowe i wiedzę o anatomii i fizjologii człowieka. Nieważne w jakiej jesteś formie, działania będą dopasowane do Ciebie, nie odwrotnie.

Zapisy

Zapoznaj się z Regulaminem!

Udział w spotkaniach jest bezpłatny. 

Oczekujemy uczestnictwa we wszystkich trzech spotkaniach cyklu (inaczej proces treningowy nie będzie zakończony i kompletny).

Zapisy odbywają się przez formularz do dnia: 07.09.2022 wg zasady pierwszeństwa zgłoszeń.

Obowiązuje limit miejsc: do 20 osób. Osoby, które zakwalifikujemy do udziału w cyklu, zostaną poinformowane drogą mailową do 08.09.2022 r.

Prowadzące

Monika Filipowicz – aktorka, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Członkini Zespołu Pieśni Karpackiej „Widymo” – kobiecej grupy wokalnej, specjalizującej się w białym śpiewie śpiewającej a capella w dialektach bojkowskim, łemkowskim, pogórzańskim i doliniańskim. Na stałe współpracuje ze Szkołą Wokalno-Aktorską w Krakowie oraz krakowską szkołą aktorską Lart Studio. Prowadzi zajęcia aktorskie dla klas o profilu taneczno-teatralnym w XXX LO im. A. Chmielowskiego. Pracuje jako instruktorka teatralna w Wadowickim Centrum Kultury, gdzie opiekuje się dziecięcym oraz młodzieżowym zespołem teatralnym. Jest fanką teatru przedmiotu, którego elementy wykorzystuje przy każdej nadarzającej się okazji. Jej ulubionym projektem, w którym brała udział jako liderka artystyczna, jest międzynarodowy edukacyjno-artystyczny projekt „Brave Kids”. Kocha rękodzieło ludowe. Ukończyła Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego, prowadzi Pracownię ZróbTo, łączącą pracę z głosem, rękodzieło i działania teatralne.

Weronika Idzikowska – tutorka i trenerka, pedagożka teatru, edukatorka praw obywatelskich, asystentka emocjonalna. Na co dzień pracuje w dwóch obszarach: wzmacniania sprawczości osób doświadczających wykluczenia i nierównowagi sił społecznych (m.in. dzieci, młodzież, zmęczeni i wypaleni dorośli, osoby w kryzysie) oraz profilaktyką stresu i wspieraniem osób w samoregulacji (m.in. poprzez praktyki oparte na uważności, tradycjach non-violence, pedagogice teatru, terapii ACT). Ukończyła m.in. Laboratorium „Projektowanie Kultury” na Uniwersytecie SWPS, proces certyfikacyjny dla trenerów Familylab Polska (pedagogika w duchu Jespera Juula), proces certyfikacyjny dla praktyków MBSR – metodyki redukcji stresu opartej na medytacji uważności, teorie i praktyki zorientowane wokół mindfullness na Uniwersytecie SWPS, praktyki współczucia w duchu Porozumienia bez przemocy w The New York Center for Nonviolent Communication. Współpracuje z uniwersytetami, instytucjami kultury i edukacji, organizacjami i grupami nieformalnymi oraz bezpośrednio z osobami, które potrzebują indywidualnego wsparcia. Prywatnie zafascynowana medycyną holistyczną, bada połączenia medycyny konwencjonalnej z tradycyjną.

Monika Kiwak – magister filologii polskiej oraz wiedzy o teatrze (dramatologia) na Uniwersytecie Jagiellońskim, absolwentka wydziału tańca w Performers House (2009, Dania), dyplomowana instruktorka tańca współczesnego (Narodowe Centrum Kultury). Uczestniczka certyfikowanego kursu Body-Mind Centering® (Słowacja, Polska). Od 2008 do 2015 roku tańczyła w Eksperymentalnym Studiu Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie, praktykując improwizację z podejściem BMC®. W latach 2013, 2015, 2017 i 2019 otrzymała stypendium na udział w Alternatywnej Akademii Tańca, realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Rezydentka projektu „Dance Move Cities” (Kraków, Ryga 2013–2014, m.in. z Verą Mantero i Mårtenem Spångbergiem). W 2017, dzięki wsparciu Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, odbyła wizytę studyjną i szkolenie dla pedagogów w Rzymie u Segni Mossi, łączące ruch i znaki graficzne. Wielokrotnie wybierana przez Andrew Morrisha do treningu improwizacji solowej jako performance dla zaawansowanych tancerzy. W 2019 roku dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca (program „Wspieranie aktywności międzynarodowej”) odbyła stypendium w Szwecji, gdzie trenowała u Andrew Morrisha i Petera Trotmana. Gra w spektaklach dla najmłodszej widowni oraz dla dorosłych. Praktykuje improwizację solową jako performance, badając poetycką ekspresję wyobraźni. W 2020 dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowała spektakl „Czując”. Monika Kiwak | FB Monika Kiwak – dancing body, thinking body | https://taniecpolska.pl/ludzie-tanca/monika-kiwak/