Na ostatniej sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego Marszałek Marek Sowa przedstawił wstępne założenia pakietu programów strategicznych Województwa Małopolskiego do roku 2020. Programy,po ich ostatecznym zatwierdzeniu:
- będą stanowić operacjonalizację nowej Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego;
- zastąpią 30 obecnie obowiązujących strategii tematycznych o zasięgu regionalnym.
Nowe zasady programowania, wdrażania i ewaluacji regionalnej strategii zostały zapisane w tym dokumencie.
Prezentacja Marszałka Marka Sowy otwiera regionalną debatę na temat założeń tychże programów strategicznych. W jej ramach przewidziane są warsztaty strategiczne z ekspertami z udziałem najważniejszych decydentów samorządowych z regionu, konsultacje w ramach sejmiku oraz otwarte konsultacje społeczne. Więcej informacji o konsultacjach można znaleźć na stronie Programy Strategiczne do roku 2020. Konsultacje społeczne.
Obszar kultury został przypisany do programu Dziedzictwo i Przemysły Czasu Wolnego. Ekspertem wspomagającym powstanie dokumentu w Departamencie Edukacji, Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMWM był Michał Niezabitowski, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.
Każdy program zbudowany jest z priorytetów, przyporządkowanych im działań oraz konkretnych projektów strategicznych będących wdrożeniem celów programu. Program Dziedzictwo i Przemysły Czasu Wolnego składa się z następujących priorytetów i działań:
1. Wzmocnienie źródeł tożsamości
- Przeszłość przyszłości. Prace konserwatorskie, restauratorskie, archeologiczne i budowlane przy zabytkach
- Małopolski depozyt w światowym zasobie dóbr kultury. Ochrona i opieka nad miejscami o wartości uniwersalnej
2. Odczytywanie i interpretacja znaczeń kulturowych
- Opis i interpretacja dziedzictwa
- Dla dziedzictwa _ Podnoszenie kompetencji
3. Wprowadzanie harmonii i ładu przestrzennego środowiska życia
- Kompleksowe programy rewitalizacji społecznej i ekonomicznej
- Zarządzanie przestrzenią
4. Wzrost dostępu do kultury
- Wzmacnianie osobowości metropolii
- Kultura Enter _ Stwarzanie szans rozwojowych poprzez zastosowanie nowych technologii
5. Eksponowanie wizerunku miast poprzez kulturę
- Metamorfozy _ napięcia i zbliżenia historii ze współczesnością
- Transpozycja _ sztuka i twórcze redefinicje w przestrzeni
6. Pobudzanie kreatywności
- Wspieranie rozwoju przemysłów kultury i przemysłów kreatywnych
- Wzmacnianie potencjału kreatywnego w regionie
7. Turystyka miejska i kulturowa
- Kompleksowe programy rozwoju podróży tematycznych
- Tworzenie kompleksowej oferty turystycznej opartej na dziedzictwie duchowym regionu
8. Turystyka biznesowa
- Stymulowanie rozwoju oferty turystyki biznesowej
- Podnoszenie konkurencyjności oferty przemysłu spotkań
9. Turystyka źródeł
- Rozwój i promocja produktów turystyki aktywnej i uzdrowiskowej
- Rozwój i promocja agro i eko – turystyki
10. Baza dla turystyki i rekreacji
- Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej
- Wprowadzanie dobrych praktyk w projektowanie przestrzeni turystycznej
11. Zintegrowana informacja i promocja oferty turystycznej
- Rozwój regionalnego systemu informacji turystycznej
- Promocja turystyczna
12. Arena mistrzostw
- Rozwój infrastruktury sportowej dla organizacji imprez najwyższej rangi
- Sportowe portfolio Małopolski
13. Od zdrowego stylu życia do mistrzostwa sportowego
- Kuźnia talentów sportowych
- Upowszechnianie kultury fizycznej
Pełny dokument do konsultacji zostanie przedstawiony na stronie Programy Strategiczne do roku 2020. Jego najistotniejszą częścią będą projekty strategiczne (w przedstawionej prezentacji Marszałka jeszcze nie zamieszczone) wraz z ich zakładanym finansowaniem. Wymienione powyżej priorytety i działania są wypadkową celów odnoszących się do budowania kapitału kulturowego i społecznego, rozwoju gospodarki „kreatywnej” jak i bardzo istotnego priorytetu małopolskiego: rozwoju turystyki. Zawartość tego dokumentu jest również ściśle związana z projektowaniem kolejnego Regionalnego Programu Operacyjnego – stąd tak duże skupienie na tematach „flagowych” i inwestycyjnych.