Badania

Uważamy, że diagnozy o wysokiej jakości służą doskonaleniu i ożywianiu działań oraz są podstawą budowania strategii rozwoju kultury w regionie. Dlatego prowadzimy długofalowe projekty badawcze, przygotowujemy rozpoznania sytuacji w kulturze, zajmujemy się ewaluacją i organizowaniem procesów partycypacyjnych.

Współpracujemy z wieloma placówkami badawczymi w kraju. Realizowaliśmy projekty dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Rozwoju Bibliotek, Miasta Krakowa, Narodowego Centrum Kultury i innych.

Wszystkie nasze działania doszły do skutku dzięki spotkaniom z ludźmi, których celem jest odkrywanie kultury i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Publikacja Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury została przygotowana przez Małopolski Instytut Kultury w ramach projektu Biblioteki w społeczeństwie wiedzy - strategie dla przyszłości koordynowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Redaktorem publikacji jest dr Martyna Śliwa z Newcastle University. Książka będzie dostępna również w formacie PDF na stronie Małopolskiego Obserwatorium Kultury oraz na portalu Programu Rozwoju Bibliotek w zakładce Biblioteki w społeczeństwie wiedzy - strategie dla przyszłości. Martyna Śliwa we wstępie napisała: Zebrany w niniejszej publikacji zbiór tekstów jest poświęcony praktyce zarządzania strategicznego w instytucjach kultury w Polsce. Większość zamieszczonych w podręczniku rozdziałów została napisana przez praktyków zarządzania, a konkretnie przez osoby zajmujące oficjalnie stanowiska strategów organizacyjnych. Opisane przez naszych Autorów kwestie o znaczeniu strategicznym dla ich instytucji i dla całego sektora kultury w Polsce są zatem omawiane z perspektywy ich doświadczenia. Ich refleksje pokazują, jakimi sprawami zajmują się oni w swojej pracy, jakie wyzwania stoją przed nimi i ich organizacjami, z jakimi problemami muszą się zmagać i jakim dylematom stawiają czoła po to, aby ich instytucje przetrwały i rozwijały się w niełatwych warunkach środowiska instytucji kultury w Polsce. W publikacji między innymi: Marek Krajewski, Instytucje kultury a uczestnicy kultury. Nowe relacje Marek Krajewski – socjolog, profesor UAM w Poznaniu (Instytut Socjologii). Autor licznych artykułów – dotyczących kultury popularnej, konsumpcji i sztuki – oraz książek: Kultury kultury popularnej (Poznań 2003, wyd. II 2005), POPamiętane (Gdańsk 2006), Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej (Warszawa 2010, wspólnie z Rafałem Drozdowskim). Redaktor i współredaktor naukowy książek W stronę socjologii przedmiotów (Poznań 2005), Prywatnie o publicznym. Publicznie o prywatnym (Poznań 2007), Wyobraźnia społeczna. Horyzonty – źródła – dynamika.(Poznań 2008). Kurator Zewnętrznej Galerii AMS (1998–2004) oraz pomysłodawca projektu „Niewidzialne miasto”. Punktem wyjścia dla dialogu pomiędzy instytucją kultury a odbiorcami jest, po pierwsze, nie tyle zaproponowanie widzowi możliwości wysłuchania czyjegoś monologu, ile potraktowanie go poważnie, jako osoby, która jest twórcza, która może coś wnieść do sposobu działania instytucji. Oznacza to konieczność ustanowienia pomiędzy instytucją a publicznością symetrycznej relacji, w której obie strony coś od siebie dają, żadna nie dominuje, a obie się wzbogacają. Składanie takiej oferty, tkanie sieci relacji jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy wiemy, kim jest widz, jak działa, czego potrzebuje.

14 i 15 kwietnia 2011 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, z inicjatywy Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Małopolskiego Instytutu Kultury, odbyła się konferencja „Strategie dla kultury –kultura dla rozwoju”. W dwudniowej konferencji uczestniczyło 140 osób. Byli to przedstawiciele regionalnych instytucji kultury – bibliotek wojewódzkich i ośrodków kultury, eksperci zajmujący się rolą kultury w rozwoju regionów, władze centralne i samorządowe zarządzające kulturą oraz przedstawiciele Norweskiej Biblioteki Narodowej i regionalnych norweskich bibliotek publicznych. Gośćmi konferencji byli m.in. prof. Jerzy Hausner (Uniwersytet Ekonomiczny), prof. Jan Hartman (Uniwersytet Jagielloński), Vigdis Moe Skarstein, Dyrektor Norweskiej Biblioteki Narodowej, dr Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej, Anna Duńczyk, zastępca dyrektora Departamentu Mecenatu Państwa MKiDN, Sidsel Bleken, Radca Ambasady Norwegii, dr Joanna Orlik, Dyrektor Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, Jacek Wojnarowski, Prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. [flickrpress type="sets" api_key="2b41099518917cb8ebb7eb0d056ac5b1" account="33122810@N02" sets="Konferencja Strategie dla kultury - kultura dla rozwoju" view="squares" count="62" lightbox="true"] Spotkanie było okazją do wymiany wiedzy na temat planowania i wdrażania polityk kultury oraz zarządzania strategicznego instytucjami kultury. Uczestnictwo w konferencji zarówno samorządowych organizatorów instytucji kultury, jak i dyrektorów publicznych instytucji kultury umożliwiło wzmocnienie komunikacji oraz partnerstwa w tworzeniu polityk kultury. Wydarzenie to było również podsumowaniem projektu Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości, w którym uczestniczyło 18 wojewódzkich bibliotek publicznych z całej Polski. Realizowała go Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z partnerami z Polski i z Norwegii. W ramach projektu powstały m.in. plany strategiczne przygotowane przez biblioteki wojewódzkie, efekt warsztatów i spotkań z ekspertami. Podczas konferencji zaprezentowano publikację Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, opracowaną w ramach tego projektu przez Małopolski Instytut Kultury. W publikacji pod redakcją Martyny Śliwy znajdują się artykuły autorstwa m.in. prof. Jana Hartmana, dr Antoniego Bartosza, prof. Marka Krajewskiego i innych. Konferencja zakończyła się wygłoszeniem apelu: Kultura dla rozwoju, przygotowanym przez uczestników konferencji. Poniżej znajdują się wybrane prezentacje uczestników konferencji. Zobacz