Zetki, Genzie, milenialsi – wszędzie ich pełno i wciąż o nich głośno. Jak to możliwe, że choć hałaśliwi i odważnie upominający się o swój głos, wciąż nam, dorosłym, z pokoleń spod zupełnie innych liter, znikają z radarów? I to znikają dwojako – z instytucji kultury, wybierając swoje własne ścieżki, których trajektorie rozmijają się z naszymi, ale i znikając w mroku własnych problemów i wyzwań, także tych, których przyczyny leżą daleko od nich (jak choćby pandemia czy wojna na Ukrainie) i trudno oczekiwać, że sami się z nimi uporają.
Chcemy odważnie o tym znikaniu porozmawiać. Poświecić latarką w ciemność. Nie uciekając do prostych uogólnień i nie szukając winnych, chcielibyśmy spotkać się w gronie tych, którym na Młodych zależy. Nasze spotkanie ma służyć budowaniu koalicji dorosłych i młodzieży w kulturze.
Wierzymy, że kompas edukacji kulturowej wyznaczy nam drogę, która poprowadzi do tych miejsc, gdzie dialog międzypokoleniowy i wspólne istnienie w kulturze są możliwe. Zapraszamy do wsłuchania się w głos młodych, porozmawiania o rozwiązaniach – systemowych i szczegółowych – a także do udziału w inspirujących warsztatach pokazujących metody do pracy z młodzieżą.
ZGODA NA SPRAWCZOŚĆ: Czego musimy się oduczyć, żeby młodzież miała wpływ
Podczas warsztatu zastanowimy się co sprawia, że młodzi ludzie podejmują określone działanie oraz jakie kompetencje i umiejętności są dla nich ważne. Spróbujemy znaleźć przyczynę zaniechania lub wycofania się młodzieży z danego przedsięwzięcia oraz zastanowimy się, w jaki sposób warto organizować przestrzeń społeczną, by młodzi ludzie mieli szansę rzeczywistego w niej uczestnictwa. Warsztat będzie oparty o doświadczenia zdobyte w projekcie „Ekipa Dobra”, który od 2017 realizuje Ośrodek Kultury Norwida.
Podczas warsztatów będziemy pracować indywidualnie, przywołując własne doświadczenia i przekonania, oraz w mniejszych grupach.
Warsztat szczególnie przydatny dla animatorów i animatorek kultury, które prowadzą warsztaty z młodzieżą, pracownie młodzieżowe, projekty, których odbiorcami są osoby między 11 a 19 rokiem życia.
Korzyścią z udziału będzie zderzenie własnej perspektywy z tym, co o swoim udziale w kulturze sądzi młodzież. Praca nad własnymi przekonaniami i blokadami będzie małym krokiem w kierunku oddania młodym ludziom kawałka kultury, a tym samym jej przyszłości.
Prowadzenie: Paulina Maciaszek oraz Członkowie grupy Ekipa Dobra – Młodzieżowe Centrum Wolontariatu w ARTzonie.
Trening RADOŚCI – techniki impro!
Zapraszamy na warsztat o PODSTAWACH Impro i o wykorzystaniu ich w pracy z młodzieżą. Impro to forma teatralna, w której aktorzy wychodzą na scenę bez scenariusza i mają za zadanie odegrać „na żywo” zadane sytuacje. Liczy się spontaniczność, humor, koncentracja na tu i teraz, umiejętność odnalezienia się w niepewnej rzeczywistości i dystans do siebie. No i radość. Wspólnie zastanowimy się, gdzie w Impro jest radość.
W ramach warsztatu doświadczymy działania kilku podstawowych zasad impro. Omówimy je z metapoziomu i zastanowimy się, jak wykorzystać w pracy z młodzieżą.
Szczególnie zapraszamy osoby, które w pracy z młodzieżą chciałyby wykorzystać ćwiczenia związane z ciałem i ruchem. Po warsztatach będzie Ci łatwiej rozmawiać z młodzieżą na takie tematy, jak podejście do błędów, bycie tu i teraz czy spontaniczność. A to wszystko za pomocą radosnych ćwiczeń, które omówimy na warsztatach.
Prowadzenie: Adrian Lewandowski, aktor i trener impro
TOWARZYSZENIE dzieciom z doświadczeniem migracji
Wspólnie z uczestnikami warsztatu porozmawiamy o tym, czym tak naprawdę jest integracja i w jaki sposób tworzy ona synergię i twórczy przepływ? Znajdziemy sposoby na usprawnienie procesu integracji w środowiskach międzynarodowych i odpowiemy na pytanie, co może zjednoczyć dzieci różnych narodowości. Podzielimy się naszym wieloletnim doświadczeniem w pracy z nastolatkami i młodymi ludźmi.
Praca na warsztacie będzie odbywać się w formie dialogu, a także poprzez interaktywne praktyki.
Warsztat jest skierowany do edukatorów, nauczycieli, a także dla każdego, kto pracuje z
międzyetnicznymi grupami dzieci.
Uczestnikom zaoferowane zostaną ćwiczenia i praktyki integracyjne, a także możliwość
podzielenia się swoimi unikalnymi doświadczeniami, sukcesami i porażkami.
Prowadzenie Svitlana Kelbukova, wsparcie Vitalina Petrova (Fundacja Jedność)
WSPÓLNOTA: Praca z różnorodną młodzieżą
W ramach warsztatu przyjrzymy się tematowi różnorodności, ze szczególnym uwzględnieniem grup młodzieżowych. Poznamy różne przesłanki różnorodności, przyjrzymy się różnym grupom społecznym wokół nas. Będziemy pracować interaktywnie, w mniejszych grupach, dużo ze sobą rozmawiając. Pracę warsztatową oprzemy o zestaw kart różnorodności „Fit for Diversity Card Collection”, opracowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży. Zajęcia kierujemy szczególnie do osób pracujących z młodzieżą i młodymi dorosłymi. W ramach warsztatu poznamy narzędzia, które pozwalają w interaktywny sposób pracować z grupami w tematyce różnorodności, przeciwdziałania dyskryminacji oraz uwrażliwienia międzykulturowego. Można je wykorzystać w sposób zaproponowany przez zespół autorski, ale też opracowywać własne metody na jego podstawie.
Prowadzenie: Elżbieta Olczak, trenerka i współautorka kart „Fit for Diversity”
Wystąpienia
W ramach krótkich, dynamicznych wystąpień zderzymy dwie perspektywy. Anetta Bigaj ze Stowarzyszenia Siemacha naświetli problemy młodzieży, które często pozostają poza zasięgiem naszego wzroku, wskazując, jak edukacja kulturowa może wyjść na przeciw ich rozwiązaniu. Potem natomiast oddamy mikrofon samym Młodym. Gabrysia i Adrian opowiedzą o tym, czego potrzebują od dorosłych, by móc rozwijać swoje pasje i talenty.
Konsultacje
W części poświęconej narzędziom, chcemy przedstawić Państwu trzy narzędzia, w których pokładamy nadzieję na wypracowanie rozwiązań mogących zatrzymać „znikanie” młodzieży. By móc zaangażować się w przyszłości w ich wdrażanie i rozwijanie, chcielibyśmy również posłuchać Państwa wypowiedzi: co sądzicie o takich rozwiązaniach, czy macie już z nimi jakieś doświadczenia? Czy widzicie w nich szansę lub/i zagrożenia.
Do wyboru pozostawiamy Państwu jedną z trzech konsultacji, natomiast wnioski z wszystkich trzech zostaną na koniec przedstawione na forum.
TEMATY KONSULTACJI:
PRACA METODĄ SUPERWIZJI, prowadzenie Maja Dobkowska, MIK
STANDARDY OCHRONY DZIECI W INSTYTUCJACH KULTURY, prowadzenie Tomasz Włodarski, MIK
RADY MŁODZIEŻOWE PRZY INSTYTUCJACH KULTURY, prowadzenie Izabela Bryzik, MIK
Warsztaty
Nasze warsztaty zaplanowaliśmy inspirując się Wartościami, jakie wyznacza nam kompas edukacji kulturowej. Każdy z nich poszerza rozumienie jednej z Wartości. Prowadzący są praktykami edukacji kulturowej, a nacisk położony zostanie na wzbogacanie Państwa warsztatu pracy z młodzieżą o nowe inspiracje i narzędzia.
Dyrektor specjalistycznej placówki wsparcia dziennego SIEMACHA Spot Bonarka, wieloletni wychowawca, pedagog, trener umiejętności społecznych, koordynator projektów edukacyjnych, psychoedukacyjnych krajowych i międzynarodowych.
Izabela Bryzik
Absolwentka filozofii i etyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W MIK-u koordynuje program wolontariacki, praktyki studenckie i staże. Właśnie tworzy Radę Młodzieżową przy swojej instytucji. Wierzy w moc złotego środka. Jej siłą jest spokój, a słabością słodkie domowe wypieki.
Maja Dobkowska
Pedagożka, animatorka, edukatorka i trenerka; pracuje z dziećmi i młodzieżą, a także z grupami dorosłych, np. z nauczycielami i kadrami kultury. Wydała dwie książki dla dzieci: O Nowej Hucie twórczych zabaw kilka i Konik i koninka, jest także współautorką serii Myślanki. Od niedawna zasila swoją chaotyczną energią zespół edukacji kulturowej w MIK-u. Uprawia spacerologię i lubi, żeby nic nie było dwa razy tak samo.
Svitlana Kelbukova
Od pięciu lat uczy w szkole edukacji projektowej i szkoli młodzież w sztuce teatralnej. Vitalina, która będzie towarzyszyć w prowadzeniu warsztatu, jest absolwentką tej szkoły. Obecnie jest w niej tutorką, a także aktywnym członkiem zespołu Fundacji Jedność, a to wszystko w wieku 22 lat! Obie pracują w Fundacji Jedność w Krakowie. Jednym z celów szkoły,jest integracja każdego nastolatka. Integracja to nie tylko różne narodowości, ale także różne wewnętrzne światy, które są wyjątkowe dla każdego nastolatka. Jak zintegrować konkretnego nastolatka ze światem dorosłych? To pytanie, na które każdego dnia szukają odpowiedzi.
Adrian Lewandowski
Certyfikowanym trener z dekadą doświadczenia, improwizator, projektant gier planszowych i społecznik. Współtworzy Kolektyw Impro Silesia, z którym grał m.in. na deskach Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego, Teatru Ateneum czy Teatru Rozrywki. Od dekady pracuje z ludźmi na salach szkoleniowych, gdzie podczas doświadczeń stara się dotykać tego, co na co dzień umyka. W wolnych chwilach podróżuje, kiedyś tylko autostopem, dziś częściej autobusem lub, z bólem, po prostu autem.
Paulina Maciaszek
Pedagożka i animatorka kultury, instruktorka warsztatów i koordynatorka projektów w Ośrodku Kultury Norwida. Od 2022 roku Kierowniczka Pracowni Praktyk Rozwojowych. Przez dziewięć lat jej życie zawodowe było związane z pedagogiką ulicy, profilaktyką narkotykową i edukacją pozaformalną dzieci i młodzieży. Współautorka wyjątkowego narzędzia Street Rocet oraz autorka ponad dwudziestu gier zaprojektowanych na potrzeby działań streetworkerskich. Wyróżniona nominacją w konkursie EDUinspirator 2015 w kategorii: Edukacja pozaformalna młodzieży. Autorka i koordynatorka wielu projektów i wydarzeń, m.in. „Dotknij Sztuki – kultura dostępna dla dzieci”, Safe Street Festiwal, 70 wersów Nowej Huty, Jest dobro, jest święto, Letnia Akademia Folkloru, Recykling ART. Day, „Zanim dotknę sztuki”. Autorka programu „Ekipa Dobra – Młodzieżowe Centrum Wolontariatu w ARTzonie”, który nieprzerwanie realizuje z wolontariuszami młodzieżowymi od 2017 rok. Trenerka metody Smyko-Multisensoryka® oraz Sensoplastyka®. Prywatnie mama, nowohucianka z wyboru, hafciarka, szopkarka krakowska.
Elżbieta Olczak
Psycholożka międzykulturowa, trenerka, autorka materiałów edukacyjnych. Absolwentka
Uniwersytetu SWPS oraz Szkoły Treningu i Warsztatu Psychologicznego w Ośrodku INTRA. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń, tworzeniem publikacji oraz koordynacją projektów z zakresu edukacji globalnej, antydyskryminacyjnej oraz wrażliwości na różnorodność. Pracuje z różnymi grupami docelowymi, w tym z młodzieżą, nauczycielami i nauczycielkami oraz studentami i studentkami. Związana z kilkoma organizacjami pozarządowymi, zwłaszcza z Towarzystwem Edukacji Antydyskryminacyjnej oraz Grupą Zagranica. W Związku Harcerstwa Polskiego prowadzi drużynę wędrowniczą.
Tomasz Włodarski
Wicedyrektor Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie. Filozof z doświadczeniem zawodowym w zarządzaniu. Pracował w jednostkach samorządowych oraz organizacjach pozarządowych w Polsce i Wielkiej Brytanii. Ceni zdrowy rozsądek i racjonalizm.
ORAZ:
Gabrysia Wesołowska i Adrian Pacocha – uczniowie szkół średnich z Krakowa
Członkowie grupy Ekipa Dobra – Młodzieżowe Centrum Wolontariatu w ARTzonie.
Budynek główny Ośrodka Kultury Norwida (os. Górali 5) i ARTzony Ośrodka Kultury Norwida (os. Górali 4) znajdują się obok siebie. Osiedle Górali jest dobrze połączone komunikacyjnie z innymi częściami Krakowa. W pobliżu znajdują się przystanki tramwajowe i autobusowe (przystanek: Teatr Ludowy; linie: 110, 122, 123, 132, 139, 160, 163,193, 202, 212, 222, 232, 262, 422, 501, 601, 642, 701, 1, 5). Nieco dalej znajduje się przystanek Osiedle Zgody (linie: 103, 122, 172, 189,422, 442, 502, 572, 642, 16, 21).
Kontakt
Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
ul. 28 Lipca 1943 17c
30-233 Kraków
Katarzyna Dzigańska tel.: +48 533 310 439
e-mail: dziganska@mik.krakow.pl