24 października 2015 roku w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji odbyło się szkolenie dla nauczycieli – koordynatorów regionalnych, którzy współpracują ze szkołami w swoich regionach w zakresie wykorzystania nowej gry historyczno-ekonomicznej wydanej przez Małopolski Instytut w Krakowie zatytułowanej Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota.
Do udziału w module szkoleniowym projektu realizowanym we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji do projektu zgłosiły się następujące instytucje:
- Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach
- I Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie
- Zespół Szkół Ekonomiczno-Kupieckich im. Ludwika Krzywickiego w Płocku
- Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ODN w Tarnowie
- Zamojskie Towarzystwo Oświatowe w Zamościu
- I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
- Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Nowym Targu
- Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim
- Liceum Ogólnokształcące im. Czesława Tańskiego w Puszczy Mariańskiej
- Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Sztumie
- Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Sztumie
Podczas szkolenia nauczyciele zapoznali się z genezą gry: historią rozkwitu przedsiębiorczości naftowej w Galicji, w drugiej połowie XIX wieku w związku z odkryciem frakcjonowanej metody destylowania nafty z ropy naftowej przez magistrów farmacji Ignacego Łukasiewicza oraz Jana Zeha. Z czasów dziewiętnastowiecznej gorączki naftowej pochodzi również nazwa gry – Oil City – która odnosi się do największego szybu naftowego Galicji położonego w Tustanowicach (dzisiaj jest to dzielnica miasta Borysław położonego na Ukrainie).
Nauczycielki uczestniczyły również w rozgrywce instruktażowej – jako właścicielki przedsiębiorstw naftowych organizowały wydobycie, przetwórstwo i sprzedaż ropy naftowej, wosku i gazu ziemnego.
Podczas szkolenia prowadzono również analizę potencjału edukacyjnego wiedzy o historycznych przedsiębiorcach naftowych. Ich biografie udostępnione na stronie internetowej projektu mogą posłużyć jako inspiracja do:
- kształtowania kompetencji przedsiębiorczych (analiza decyzji przedsiębiorcy, jego sukcesów i porażek),
- kształtowania kompetencji obywatelskich (wielu przedsiębiorców naftowych uczestniczyło w zrywach powstańczych),
- zainteresowania uczniów historią (pamiętniki, relacje rodzinne, ciekawostki z życia przedsiębiorców naftowych).
Pierwsze wydanie gry oraz szkolenie zrealizowano dzięki dofinansowaniu z Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra. Szkolenie przeprowadził współtwórca gry – Sebastian Wacięga, a zorganizowały je Grażyna Kurowska i Olga Kożuchowska z Ośrodka Rozwoju Edukacji.