Bez kategorii

Gra Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota – relacja ze szkolenia w Ośrodku Rozwoju Edukacji

 

24 października 2015 roku w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji odbyło się szkolenie dla nauczycieli – koordynatorów regionalnych, którzy współpracują ze szkołami w swoich regionach w zakresie wykorzystania nowej gry historyczno-ekonomicznej wydanej przez Małopolski Instytut w Krakowie zatytułowanej Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota.

Do udziału w module szkoleniowym projektu realizowanym we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji do projektu zgłosiły się następujące instytucje:

  • Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie
  • Zespół Szkół Ekonomiczno-Kupieckich im. Ludwika Krzywickiego w Płocku
  • Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ODN w Tarnowie
  • Zamojskie Towarzystwo Oświatowe w Zamościu
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
  • Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Nowym Targu
  • Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim
  • Liceum Ogólnokształcące im. Czesława Tańskiego w Puszczy Mariańskiej
  • Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Sztumie
  • Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Sztumie

Podczas szkolenia nauczyciele zapoznali się z genezą gry: historią rozkwitu przedsiębiorczości naftowej w Galicji, w drugiej połowie XIX wieku w związku z odkryciem frakcjonowanej metody destylowania nafty z ropy naftowej przez magistrów farmacji Ignacego Łukasiewicza oraz Jana Zeha.  Z czasów dziewiętnastowiecznej gorączki naftowej pochodzi również nazwa gry – Oil City – która odnosi się do największego szybu naftowego Galicji położonego w Tustanowicach (dzisiaj jest to dzielnica miasta Borysław położonego na Ukrainie).

Nauczycielki uczestniczyły również w rozgrywce instruktażowej – jako właścicielki przedsiębiorstw naftowych organizowały wydobycie, przetwórstwo i sprzedaż ropy naftowej, wosku i gazu ziemnego.

Podczas szkolenia prowadzono również analizę potencjału edukacyjnego wiedzy o historycznych przedsiębiorcach naftowych. Ich biografie udostępnione na stronie internetowej projektu mogą posłużyć jako inspiracja do:

  • kształtowania kompetencji przedsiębiorczych (analiza decyzji przedsiębiorcy, jego sukcesów i porażek),
  • kształtowania kompetencji obywatelskich (wielu przedsiębiorców naftowych uczestniczyło w zrywach powstańczych),
  • zainteresowania uczniów historią (pamiętniki, relacje rodzinne, ciekawostki z życia przedsiębiorców naftowych).

Pierwsze wydanie gry oraz szkolenie zrealizowano dzięki dofinansowaniu z Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra. Szkolenie przeprowadził współtwórca gry – Sebastian Wacięga, a zorganizowały je Grażyna Kurowska i Olga Kożuchowska z Ośrodka Rozwoju Edukacji.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. S. Wacięga, MIK, CC BY SA 3.0