Instrukcja inspirowana spotkaniem pn. Fotografia, które poprowadził Grzegorz Mart*.
REFLEKSJA
Zanim rozpoczniemy pracę za pomocą narzędzia, jakim jest fotografia, zastanówmy się wspólnie z uczestnikami naszych działań:
– Po co wykonujemy te wszystkie zdjęcia?
– Czy nie mamy już wystarczającej ilości zdjęć w swoich własnych archiwach?
– W jakich okolicznościach powstały nasze własne/cudze fotografie? Jakie emocje nam wtedy towarzyszyły?
– Po co tworzymy albumy ze zdjęciami? Jak możemy uatrakcyjnić albumy (nietypowe opisy, rysunki obok zdjęć, ścieżki dźwiękowe do zdjęć cyfrowych itd.)?
*Polecamy Historię jednej fotografii Michała Stryczka: http://michalstraczek.fotoblogia.pl/
– Kto jest na tych fotografiach? Kim byli? Jacy byli?
DZIAŁANIE
Fotografia jako wsparcie
Fotografia jako narzędzie pracy może być wsparciem wielu Waszych działań. Przykładowo: jeśli chcecie dowiedzieć się od dzieci, co w lokalnej przestrzeni im odpowiada, a których miejsc zdecydowanie nie lubią, poproście dzieci, żeby wybrały się na spacer z aparatem fotograficznym i sfotografowały te miejsca. Następnie poddajcie zdjęcia wspólnej analizie – dlaczego te przestrzenie i elementy podobają się dzieciom, co jest w nich atrakcyjnego? Oraz – dlaczego te przestrzenie i elementy nie podobają się dzieciom, co można byłoby zrobić, żeby przestały odpychać i drażnić, a stały się przyciągające i zachęcające do spędzania w nich/z nimi czasu? Może wykorzystacie którąś z propozycji i stworzycie lokalną interwencję, przekształcając daną przestrzeń zgodnie ze wskazówkami dzieci?
Fotografia jako sposób porządkowania rzeczywistości
Proste ćwiczenie: Cykl foto-liter
Poproście uczestników działania, żeby wybrali się na spacer fotograficzny – na spacerze mają fotografować elementy świata dookoła, które układają się w litery alfabetu. Niech w ten sposób sfotografują cały alfabet. Wykonane zdjęcia obejrzyjcie potem wspólnie w gronie wszystkich uczestników. Zastanówcie się, jak rozmaite są Wasze punkty widzenia, jak niejednoznaczne jest Wasze postrzeganie.
Inspiracje:
http://galeria.fundacjarydet.pl/ – Zofia Rydet
http://www.magnumphotos.com/C.aspx?VP3=SearchResult&ALID=29YL53KW1BQ – Paul Fusco
http://www.mantoani.com/behind-photographs/2014/11/2/behind-photographs – Teo Mantoani
http://sebastiaanbremer.com/images/2010/3025/ – Sebastian Bremer
WAŻNE
Jak najwięcej oglądajcie: albumów, wystaw, działań, świata dookoła. I rozmawiajcie o tym, co zobaczyliście. Nauczcie się opisywać: elementy widziane, emocje towarzyszące, skojarzenia, koincydencje wrażeń itd.
* Grzegorz Mart – historyk medycyny, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, student Wydziału Intermediów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dokumentalista, fotograf, performer i malarz.
http://grzegorzmart.com/?lang=pl
Opracowanie: Wera Idzikowska
ad. Cykl // Proste ćwiczenie: Jaką literę widzisz na zdjęciu poniżej?