II Małopolski Kongres Dyrektorów Domów Kultury

Małopolski Kongres Dyrektorów Domów Kultury to zapoczątkowane w ubiegłym roku spotkanie osób zarządzających domami kultury w Małopolsce, będące okazją do poznania się, rozmowy i wymiany doświadczeń. 

W tym roku spotkanie będzie jednak wyjątkowe, tak jak wyjątkowa jest otaczająca nas rzeczywistość. II kongres odbędzie się online. 

Jak pandemia zmieniła domy kultury?
Czy odbiorcy chętnie wracają do aktywnego udziału w proponowanych działaniach?
Czy można już mówić o działalności hybrydowego domu kultury?

To między innymi na te pytania odpowiedzi poszukają zaproszeni eksperci i ekspertki. Liczymy na to, że również Państwo włączą się w dyskusję i podzielą się spostrzeżeniami i rekomendacjami na przyszłość.

Program

Program
20 października
9.00–10.00 Rejestracja
10.00–10.15 Otwarcie kongresu przez Monikę Gubałę – dyrektorkę Departamentu Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i Joannę Orlik – dyrektorkę Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie
10.15–10.45 Raport z czasów pandemii – Piotr Knaś – Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
10.45–12.30 Panel dyskusyjny Przyspieszona transformacja domów kultury z udziałem Anny Pieczarki – dyrektorki Centrum Animacji Kulturalnej Gminy Tarnów, posłanki na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Anny Chmury – dyrektorki Centrum Sztuki Mościce, Elżbiety Mostowik – dyrektorki Regionalnego Ośrodka Kultury Doliny Karpia w Zatorze, Tomasza Stawowego – dyrektora Centrum Kultury i Sportu w Skawinie oraz Andrzeja Zarycha – dyrektora Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu.
Prowadzenie: Monika Gubała, Departament Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego
12.30–13.00 przerwa kawowa
13.00–15.00 dyskusje na wybrane tematy prowadzone metodą Open Space Technology
15.00–15.15 zakończenie I dnia kongresu
Wieczór z kulturą online
17.00 rozegranie online partii gry Hamernia
19.00 Spektakl Tod i Trauma przygotowany przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
22 października
10.00–12.00 Panel dyskusyjny Odbudowywanie publiczności z udziałem Beaty Dubiel-Stawskiej – ekspertki i trenerki w europejskich projektach ADESTE i CONNECT z obszaru audience development (zarządzanie i rozwój relacji w sektorze kultury), Agnieszki Gierus – przedstawicielki Miejskiego Domu Kultury Muflon w Jeleniej Górze, Sylwii Mochól – przedstawicielki Domu Kultury Kadr w Warszawie oraz Magdaleny Smagi – dyrektorki Limanowskiego Domu Kultury.
Prowadzenie: Tomasz Włodarski, Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
12.00–12.30 przerwa kawowa
12.30–14.30 Edukacja medialna: Michał Rydzewski – kierownik Działu Programów Dotacyjnych Narodowego Centrum Kultury oraz dyskusja z udziałem Karoliny Fidyk – koordynatorki Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego online, prof. Grzegorza Ptaszka – pracownika Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej i prezesa Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej oraz Kamila Śliwowskiego – edukatora, trenera, autora bloga Otwarte zasoby.
Prowadzenie: Joanna Orlik, Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
14.30–15.15 Podsumowanie II kongresu połączone z interakcją z uczestnikami
Prowadzenie: Joanna Orlik, Małopolski Instytut Kultury w Krakowie

Pandemia COVID-19 zupełnie odmieniła naszą codzienność. Z jakimi najważniejszymi problemami borykały się domy kultury na początku kwarantanny, a jakie wyzwania stoją przed nami dzisiaj? Co się sprawdziło, jakie wyciągamy wnioski, jakich nowych kompetencji potrzebujemy?

Podstawą spektaklu jest dramat Włodzimierza Szturca „Tod i Trauma”. To osobista wypowiedź osoby, która mierzy się z własnymi słabościami. Konfrontacja z ułomnością, przemijaniem i własnym ciałem. Autor przedmiotem refleksji czyni proces autodestrukcji i (nie)świadomości człowieka, kruchość ciała, a także sytuację opiekunów osób z niepełnosprawnościami. Bohaterami dramatu są tytułowi Tod (Śmierć) i Trauma (Kaleka), jednak cały tekst jest monologiem prowadzonym przez Śmierć.

Spektakl w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego to przedstawienie na jedną lalkę i aktorkę (Alicja Czerniewicz). „Tod i Trauma” to spektakl opierający się na zderzeniu przeciwieństw (ruch–paraliż, życie–śmierć, głos–milczenie, pomoc–tortura), sprawdzaniu granic niepełnosprawności, ludzkiego ciała oraz możliwości oddania głosu wykluczonym. Niewielkich rozmiarów lalka wykonana przez Agnieszką Polańską imituje rzeźby Giacomettiego o wydłużonych i zdeformowanych kończynach i zaburzonych proporcjach. To kolejna próba zderzenia (tym razem na poziomie formalnym) kruchego człowieka z pustką oraz bliskiej relacji publiczności i działań aktorskich, ruchu lalki i wypowiadanych słów.

Czy domy kultury były przygotowane na rewolucję technologiczną; co nastręczało największych trudności, jakie są główne pola niewiedzy i interwencji, co zyskaliśmy, jakie rozwiązania warto na stałe wdrożyć do planu pracy; jakie największe szanse i ryzyka w zakresie rozwoju technologicznego domów kultury jeszcze przed nami?

Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na relacje domu kultury z publicznością; czy da się budować więzi przy użyciu narzędzi cyfrowych, a może trzeba było mieć je zbudowane wcześniej; co robić, kiedy nie można się spotkać na żywo lub spotkanie obarczone jest wieloma ograniczeniami, na czym polega budowanie publiczności w sytuacji powrotów i odwrotów z kultury online, jak odbudowywać budżet na działania z publicznością?

Hamernia. Przekuj problemy na rozwiązania

• Hamernia to gra o osiąganiu kompromisów i poszukiwaniu rozwiązań dla wspólnego dobra.
• Hamernia to gra symulacyjna dla dużych grup, oparta na debacie między uczestnikami.
• Jest przeznaczona do wykorzystania w szkołach i na potrzeby szkoleniowe.

Fabuła gry opowiada o Zakopanem w niedalekiej przyszłości i jego problemach, jest to jednak tylko pretekst do wywołania dyskusji wśród uczestników. Gracze wcielają się w mieszkańców miasta, ich zadaniem jest wymyślenie takich rozwiązań jego problemów, które będą odpowiadały ich różnym interesom, potrzebom i wartościom.
Gra ma formę kreatywnej pracy w grupach. Gracze wspólnie tworzą i zapisują pomysły, w odpowiedzi na wylosowane wyzwania. Po sesji kreatywnej gracze oceniają nawzajem swoje pomysły według wybranych kryteriów zrównoważonego rozwoju miast. Autorzy najwyżej ocenianych rozwiązań wygrywają.

Gra rozwija kompetencje potrzebne do prowadzenia owocnej dyskusji, rozwija świadomość problemów publicznych i ćwiczy kreatywność w szukaniu dla nich nowych rozwiązań.

• W grze może uczestniczyć od 10 do 25 osób
• Rozgrywka zajmuje dwie godziny warsztatowe - ok. 90 min.

Prelegenci

Prelegenci

Rejestracja zgodnie z regulaminem została zamknięta 19 X 2020 o godz. 16:00.

Anna Chmura
Anna Chmura
Anna Chmura
fot. Piotr Goryjowski

Anna Chmura

Dyrektorka Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie, menadżerka, trenerka, lingwistka i nauczycielka. Posiada doświadczenie w zakresie zarządzania zespołami ludzkimi, planowania, kierowania instytucjami i nadzorowania ich oraz pozyskiwania dla nich środków pozabudżetowych. Autorka i współautorka wielu projektów kulturalnych i edukacyjnych na szczeblu regionalnym, wojewódzkim oraz ogólnopolskim.

Beata Dubiel-Stawska
Beata Dubiel-Stawska
Beata Dubiel-Stawska

Beata Dubiel-Stawska

Od ponad 10 lat oferuje holistyczne rozwiązania i wsparcie dla organizacji, instytucji i firm dzięki współpracy z ekspert(k)ami i trener(k)ami z różnych obszarów. Działa w obszarach budowania sprawnie działających zespołów, zarządzania projektami, skutecznych zmian, kultury organizacyjnej, misji i planowania strategicznego, marketingu, przywództwa, współpracy kultury z biznesem i narzędzi innowacyjnego myślenia. Szkoli, facylituje, doradza. Wspiera duże, średnie i małe organizacje. Od 5 lat w ramach projektów europejskich współpracuje z ekspert(k)ami i prakty(cz)kami z całej Europy, zajmując się problematyką audience development i odpowiedzialności społecznej instytucji kultury. Z wykształcenia kulturoznawczyni.

Karolina Fidyk
Karolina Fidyk
Karolina Fidyk
fot. Klaudyna Schubert

Karolina Fidyk

Absolwentka etnologii i antropologii kulturowej, kulturoznawstwa ze specjalnością stosunki etniczne i migracje międzynarodowe, studiów podyplomowych: ekonomia społeczna oraz Akademii Dziedzictwa. W MIK koordynuje program Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego oraz Szlaki Małopolski.

Agnieszka Gierus
Agnieszka Gierus
Agnieszka Gierus

Agnieszka Gierus

Absolwentka wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim, aktywna animatorka i specjalistka ds. ogarniania chaosu. Od 2011 roku pracuje w Miejskim Domu Kultury Muflon w Jeleniej Górze, gdzie jako kierowniczka działu imprez realizuje i koordynuje liczne projekty, m.in. z wykorzystaniem funduszy zewnętrznych. Przez wiele lat współpracowała z Filharmonią Dolnośląską, prowadząc audycje umuzykalniające i koncerty dla dzieci. Współzałożycielka jednego z najpopularniejszych fanpage’ów dotyczących Karkonoszy. Prowadzi bloga, fotografuje i wymyśla kreatywne projekty animacyjne.

Monika Gubała
Monika Gubała
Monika Gubała

Monika Gubała

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania kulturą oraz zarządzania w administracji. Pomysłodawczyni i organizatorka konferencji naukowych, projektów edukacyjnych oraz projektów muzycznych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Czynna muzyczka instrumentalistka.

Sylwia Mochól
Sylwia Mochól
Sylwia Mochól

Sylwia Mochól

pracowniczka zespołu ds. edukacji kulturalnej w Domu Kultury KADR w Warszawie, badaczka i entuzjastka idei rozwoju publiczności, archeolożka.

Piotr Knaś
Piotr Knaś
Piotr Knaś
fot. Klaudyna Schubert

Piotr Knaś

Ukończył etnologię i europeistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studia podyplomowe w zakresie ekonomii społecznej na Uniwersytecie Ekonomicznym. Od 2008 roku jest pracownikiem Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, gdzie koordynuje program Małopolskie Obserwatorium Kultury. Jest przewodnikiem beskidzkim i członkiem Studenckiego Koła Przewodników Górskich w Krakowie.

Elżbieta Mostowik
Elżbieta Mostowik
Elżbieta Mostowik

Elżbieta Mostowik

Dyrektorka zatorskiego ośrodka kultury (od 2005 roku) i Regionalnego Ośrodka Kultury Doliny Karpia w Zatorze im. Jana Matejki, w tym Galerii Szklanej pod patronatem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (od 2010 roku). Organizatorka wielu wydarzeń o charakterze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym, w tym Festiwalu Małopolska Wielu Kultur czy Święta Karpia, a także licznych wystaw i plenerów malarsko-rzeźbiarskich. Absolwentka pedagogiki kulturalno-oświatowej i pracy socjalnej, zarządzania kulturą, socjoterapii, instruktorka tańca towarzyskiego i rekreacji. Realizatorka wielu projektów z udziałem funduszy zewnętrznych z zakresu kultury i promocji, prezeska zarządu Małopolskiego Forum Kultury FRDL MISTiA, honorowa członkini Towarzystwa Miłośników Ziemi Zatorskiej, a przede wszystkim pasjonatka (swojej pracy) i miłośniczka kultury.

Sylwia Myszka-Szyszka
Sylwia Myszka-Szyszka
Sylwia Myszka-Szyszka

Sylwia Myszka-Szyszka

Facylitatorka, specjalistka od dużych grup, certyfikowana trenerka i coachka, członkini brytyjskiego Chartered Institute of Personnel and Development. Z wykształcenia psycholożka pracy i organizacji. Od 10 lat zajmuje się rozwojem ludzi, zespołów i organizacji. Pracowała w Wielkiej Brytanii, Austrii, Niemczech i Polsce – zarówno dla małych firm rodzinnych, jak i dużych międzynarodowych korporacji, dla sektora publicznego, organizacji pozarządowych, instytucji kultury i samoorganizujących się społeczności. Stosuje partycypacyjne metody pracy, zachęcając uczestników do aktywnego uczestniczenia, eksperymentowania, myślenia i uczenia się, umożliwiając dialog oraz wypracowywanie odważnych rozwiązań. Sama o sobie pisze: „Moją pasją jest praca z dużymi grupami i wspieranie ludzi w prowadzeniu dobrych konwersacji. Właśnie dlatego uwielbiam Open Space Technology. Umiem poprowadzić konferencję dla kilkuset osób w taki sposób, że ludzie są cały czas zaangażowani i wychodzą dokładnie z tym, po co przyszli (...). Najchętniej pracuję z zespołami, organizacjami i społecznościami, które chcą mieć realny wpływ. Z ludźmi, którzy chcą i wierzą, że mogą coś zmienić, ale nie do końca wiedzą jak”. Szkoli po polsku, angielsku i niemiecku.

Joanna Orlik
Joanna Orlik
Joanna Orlik
fot. Klaudyna Schubert

Joanna Orlik

Animatorka, miłośniczka rozwiązań systemowych i spontanicznych decyzji. Dyrektorka Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie ‒ regionalnej instytucji kultury zajmującej się rozwojem sektora kultury w województwie małopolskim. Stworzyła i przez 5 lat prowadziła interdyscyplinarny kwartalnik „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”. W 2007 roku obroniła pracę doktorską na Wydziale Polonistyki UJ. Autorka i koordynatorka Laboratorium Edukacji Kulturalnej dla Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej. Prezeska Forum Kraków. Uczestniczy w programach związanych z edukacją kadr kultury, prowadzi warsztaty, rozwija projekty. Prywatnie przekonana, że dużo da się zrobić.

Anna Pieczarka
Anna Pieczarka
Anna Pieczarka

Anna Pieczarka

Z wykształcenia ekonomistka. Przez lata zawodowo związana z Gminą Tarnów, gdzie pełniła funkcję dyrektorki Centrum Animacji Kulturalnej, a następnie Centrum Kultury i Bibliotek. Jako działaczka społeczna pełniła funkcję prezeski Stowarzyszenia Przyjaciół Gminy Tarnów. Inicjatorka, pomysłodawczyni i organizatorka wielu ponadregionalnych wydarzeń kulturalnych, akcji edukacyjnych, turystycznych, aktywizujących środowisko seniorów. W 2014 roku została wybrana radną Sejmiku Województwa Małopolskiego V kadencji. W wyborach w 2018 ponownie uzyskała mandat radnej i została powołana na członkinię Zarządu Województwa Małopolskiego, gdzie była odpowiedzialna m.in. za małopolską kulturę i oświatę. Od 2019 roku posłanka na Sejm RP, gdzie pracuje m.in. w Komisji Kultury i Środków Przekazu. Otrzymała Brązowy Krzyż Zasługi oraz odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Grzegorz Ptaszek
Grzegorz Ptaszek
Grzegorz Ptaszek
Grzegorz Ptaszek

Grzegorz Ptaszek

Doktor habilitowany nauk o komunikacji społecznej i mediach, psycholog, językoznawca, pracuje jako profesor na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie. Autor monografii Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji (2019) oraz Talk show. Szczerość na ekranie? (2007), współredaktor kilku monografii zbiorowych i kilkudziesięciu artykułów poświęconych różnym aspektom mediów i edukacji medialnej, w tym: Media Literacy in Poland (wspólnie z Martą Łysik), Media Literacy Outcomes, Measurement [w:] The International Encyclopedia of Media Literacy, red. R. Hobbs, P. Mihailidis (2019) oraz Media education 3.0? How Big Data, algorithms, and AI redefine media education [w:] The Handbook on Media Education Research, red. D.F. Meigs, S. Kotilainen, M. Pathak-Shelat, M. Hoechsmann, S.R. Poyntz (2020). Ekspert MEN, CKE, KRRiT. Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej (www.ptem.org.pl), członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz European Communication Research and Education Association (ECREA).

Michał Rydzewski
Michał Rydzewski
Michał Rydzewski

Michał Rydzewski

Kieruje Działem Programów Dotacyjnych Narodowego Centrum Kultury; odpowiada za łącznie 8 różnorodnych programów dotacyjnych – przede wszystkim nakierowanych na projekty animacyjne i edukacyjne realizowane w społecznościach lokalnych.

Tomasz Stawowy
Tomasz Stawowy
Tomasz Stawowy

Tomasz Stawowy

Absolwent Wydziału Politologii i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, specjalista w zakresie komunikacji społecznej. Przez blisko 10 lat pracownik samorządowy – asystent burmistrza, inspektor, a następnie kierownik Wydziału Promocji, Współpracy, Sportu i Kultury Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie. Współautor wielu lokalnych rozwiązań i instrumentów wsparcia, szczególnie w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi, rozwoju sportu i rekreacji oraz mechanizmów konsultacji społecznych. Od 2019 roku dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Skawinie, gdzie spełnia się na gruncie zawodowym, budując #teamCKiS oraz wdrażając nowoczesne rozwiązania w obszarze zarządzania sferą kultury i sportu w gminie.

Kamil Śliwowski
Kamil Śliwowski
Kamil Śliwowski

Kamil Śliwowski

Trener i animator edukacji medialnej i cyfrowej, w szczególności w zakresie prawa autorskiego, otwartych zasobów i bezpieczeństwa w sieci. Przez ostatni rok tworzył program edukacyjny Centralnego Domu Technologii. Od kilkunastu lat związany z trzecim sektorem, współpracuje z fundacjami Panoptykon i Szkoła z Klasą, blogiem Sektor 3.0, tworzy newsletter poświęcony nowoczesnej edukacji na otwartezasoby.pl. Najbardziej lubi uczyć się poprzez uczenie innych.

Magdalena Szczygieł-Smaga
Magdalena Szczygieł-Smaga
Magdalena Szczygieł-Smaga

Magdalena Szczygieł-Smaga

Dyrektorka Limanowskiego Domu Kultury, z wykształcenia prawniczka, ukończyła również studia podyplomowe z zakresu strategii marketingowych na SGH w Warszawie oraz public relations na Uniwersytecie Warszawskim. Przez kilkanaście lat zajmowała się marketingiem i komunikacją m.in. w takich firmach jak: ChevronTexaco, Volvo oraz BP. Doradzała także lokalnym przedsiębiorcom. Z urodzenia Podlasianka, obecnie mieszka w Beskidzie Wyspowym. W swojej pracy skupia się na zachowaniu dziedzictwa kulturowego regionu oraz aktywizacji kulturalnej jego mieszkańców bez względu na wiek. Limanowski Dom Kultury, którym zarządza, organizuje prestiżowy Festiwal Folklorystyczny „Limanowska Słaza”. W 2020 roku LDK otworzy się w zmodernizowanym kosztem ponad 20 milionów złotych budynku, który ma być nowoczesnym centrum kultury dla całego regionu, wykorzystującym najnowocześniejsze techniki dotarcia do odbiorców kultury.

Tomasz Włodarski
Tomasz Włodarski
Tomasz Włodarski
fot. Klaudyna Schubert

Tomasz Włodarski

Filozof z doświadczeniem zawodowym w zarządzaniu. Pracował w jednostkach samorządowych oraz organizacjach pozarządowych w Polsce i Wielkiej Brytanii. Ceni zdrowy rozsądek i racjonalizm.

Andrzej Zarych
Andrzej Zarych
Andrzej Zarych

Andrzej Zarych

Absolwent Wydziału Filologii Polskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie (dzisiejszy UP). Na tej uczelni pracował też jako asystent. Studia podyplomowe ukończył na UJ i WSB-NLU. Mieszka w Nowym Sączu. Był dziennikarzem sądeckiego Radia Echo (1995–1998) i „Gazety Krakowskiej” (kierownik oddziału w Nowym Sączu, 1999–2000). Przez długi czas współpracował z Regionalną Telewizją Kablową (współgospodarz, z Grzegorzem Tabaszem, programu „Natura i ich dwóch”). W Radiu RDN Nowy Sącz i Małopolska od wielu lat prowadzi autorskie programy, m.in. „Folkową Listę Przebojów” i „Kuchnię Dobrze Nastawioną”. Od roku 2000 do 2019 pracował w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu (jako dyrektor Kancelarii Powiatu oraz Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą), gdzie duży nacisk kładł na promocję walorów krajobrazowych, turystycznych, uzdrowiskowych, historycznych i kulturowych Sądecczyzny. Był nauczycielem akademickim m.in. na UJ, WSB-NLU i PWSZ. W 2019 roku objął stanowisko dyrektora Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu.

Organizatorzy

Organizatorzy

Małopolski Instytut Kultury w KrakowieCricoteka

INSTYTUCJE KULTURY WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO

Kontakt

Kontakt

Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
ul. 28 Lipca 1943 17c
30-233 Kraków

Joanna Więcław
tel.: +48 668 064 407
wieclaw@mik.krakow.pl

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 Lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88