instrukcja gry i FAQ

Instrukcja do drugiego wydania gry (2012):

Film instruktażowy


FAQ [Frequently Asked Questions]

Najczęściej zadawane pytania „Chłopska Szkoła Biznesu”

1. Co to jest „Chłopska Szkoła Biznesu”?
„Chłopska Szkoła Biznesu” to nazwa projektu edukacyjnego oraz gry planszowej dla 12-30 graczy prowadzonej przez moderatora (np. nauczyciela, trenera, animatora).
Projekt był inspirowany niezwykłą historią jednej z małopolskich miejscowości – Andrychowa. Gra jest jednym z jego efektów i poprzez swoją atrakcyjną formułę – naukę w działaniu – służy rozwijaniu przedsiębiorczości i kompetencji społecznych.

2. Na czym polega rozgrywka?
Uczestnicy gry wcielają się w role historycznych przedsiębiorców z Andrychowa (piekarza, kowala, tkacza), wytwarzają towary (chleby, bryki, płótna), handlują ze sobą i organizują wyprawy handlowe do miast Europy. Wygrywa gracz, któremu uda się zgromadzić największy kapitał.

3. W jakim wieku powinni być gracze?
Gra „Chłopska Szkoła Biznesu” jest przeznaczona dla młodzieży od 12 roku życia i osób dorosłych.

4. Czy aby grać w „Chłopską Szkołę Biznesu”, gracze muszą posiadać wiedzę historyczną lub ekonomiczną?
Nie. Formuła gry jest na tyle prosta, że nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy. Przeciwnie, jest dla uczestników przyjemną formą nauki w działaniu.
Ponadto w instrukcji znajduje się krótki wstęp o historycznej inspiracji gry. Rozwinięcie tej historii można przeczytać na stronie Małopolskiego Instytutu Kultury.

5. Czym „Chłopska Szkoła Biznesu” różni się od innych gier ekonomicznych?
Po pierwsze, w grze nie ma kostek, wynik gracza zależy w głównej mierze od jego inicjatywy: pomysłów, umiejętności targowania się z innymi graczami oraz gospodarowania posiadanymi zasobami (czasem, pieniędzmi i towarami).
Po drugie, gracze nie siedzą przy stoliku z planszą, lecz przemieszczają się swobodnie po pomieszczeniu (jarmarku) – gra to symultaniczna rozgrywka z udziałem 12-30 graczy.
Po trzecie, gra daje prowadzącemu możliwość wykorzystania jej do różnych zajęć z grupą, np. na lekcjach z podstaw przedsiębiorczości, wiedzy o społeczeństwie, historii lub na zajęciach z podstaw zarządzania lub analizy procesów grupowych. W zależności od typu zajęć można dowolnie modyfikować czas i przebieg rozgrywki.
  
6. Czego mogą nauczyć się gracze?
Gracze mogą rozwijać swoje kompetencje społeczne, przedsiębiorczość, kreatywność i umiejętności negocjacyjne. Poznają także podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i finansów (np. podaż, popyt, spółka, klaster, konkurencja, współpraca).
„Chłopska Szkoła Biznesu” pozwala również na integrację grupy szkolnej lub pracowniczej bez poruszania zagadnień ekonomicznych. Rozgrywka zapewnia graczom ciekawe doświadczenia i interakcje z innymi „chłopskimi przedsiębiorcami”.

 
7. W jaki sposób można otrzymać grę? Czy można ją gdzieś kupić?
Niewielki, pilotażowy nakład gry został wydany we wrześniu 2010 roku, dzięki wsparciu Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”. Grę można było otrzymać bezpłatnie w ramach szkoleń organizowanych przez Małopolski Instytut Kultury. Osoby zainteresowane zakupem gry w 2011 roku prosimy o wysyłanie zgłoszeń. Poinformujemy Państwa o ewentualnym dodruku gry.   

8. Czy do gry jest dołączona instrukcja?
Tak. Do gry jest dołączona instrukcja wyjaśniająca w szczegółowy sposób reguły rozgrywki w wariantach podstawowym i zaawansowanym. Więcej informacji można uzyskać od autorów i użytkowników gry na forum „Chłopskiej Szkoły Biznesu”.

9. Ile trwa rozgrywka? Czy jest możliwe przeprowadzenie jej w czasie 45-minutowej lekcji?
Tak. Gra może być przeprowadzona w dwóch wariantach: podstawowym i zaawansowanym. 45-minutowa lekcja wystarczy na przeprowadzenie wariantu podstawowego albo wariantu zaawansowanego. Wcześniej należy poświęcić około 10 minut na dokładne wytłumaczenie zasad, a przed zajęciami przygotować salę i elementy gry do rozgrywki. Dobrym rozwiązaniem jest przeznaczenie na grę dwóch godzin lekcyjnych lub połączenie lekcji z długą przerwą. W takiej sytuacji możliwe jest przeprowadzenie obu wariantów gry i/lub połączenie rozgrywki z szerszym omówieniem doświadczeń uczestników i wyciągnięciem wniosków.

10. Chciałbym/abym grać w „Chłopską Szkołę Biznesu”, ale nie jestem nauczycielem ani uczniem. Czy istnieje możliwość podjęcia rozgrywki w domu, np. z grupą przyjaciół?
Tak. „Chłopska Szkoła Biznesu” poza celami edukacyjnymi może służyć rozrywce. Jest to jednak gra przeznaczona dla dużej liczby graczy. Liczba uczestników powinna wynosić co najmniej 12 osób. Należy również pamiętać o osobie prowadzącej rozgrywkę (pełniącej rolę bankiera).

11. Jakie elementy zawiera pudełko z grą?
Opakowanie gry „Chłopska Szkoła Biznesu” waży 3,5 kg i zawiera następujące elementy: planszę z mapą Europy i okręgami wypraw handlowych; zestawy kart przedsiębiorców – piekarzy, kowali i tkaczy; zestawy kart czasu piekarzy, kowali i tkaczy; karty produktów – płótna, bryki i chleby; rzemyki umożliwiające zawieszenie sobie na szyi kart postaci; karty złotych górskich o nominałach 5 złotych górskich i 1 złoty górski; karty pomocników, w trzech kolorach w zależności od okręgu handlowego, w jakim funkcjonują. Oprócz tego w pudełku znajduje się instrukcja. Szczegółowy opis elementów gry wraz z recenzją można znaleźć na stronie „gamesfanatic.pl”.

12. Czy istnieje angielska wersja językowa instrukcji gry „Chłopska Szkoła Biznesu”?  
Tak. Obcokrajowcy zainteresowani angielską wersją językową instrukcji gry mogą skontaktować się z Małopolskim Instytutem Kultury i otrzymać ją w wersji elektronicznej.

13. Gdzie mogę znaleźć szczegółowe informacje praktyczne lub zasięgnąć opinii innych użytkowników gry?
Zapraszamy na forum dyskusyjne, na którym autorzy gry i prowadzący rozgrywki wymieniają się doświadczeniami, uwagami i pomysłami na wykorzystanie „Chłopskiej Szkoły Biznesu”.


NIE ZNALAZŁEŚ/AŚ ODPOWIEDZI NA SWOJE PYTANIE?

ZAPRASZAMY NA FORUM „CHŁOPSKIEJ SZKOŁY BIZNESU”.