Czy można się jednocześnie dobrze bawić i uczyć? Czy zdobywanie wiedzy i zabawa mogą się przenikać? To banalne pytanie, wielokrotnie już stawiane, można potraktować jak pytania retoryczne. Dowodem na to niech będzie portal Wirtualne Muzea Małopolski, który oprócz setek zdigitalizowanych eksponatów, w postaci trójwymiarowych modeli, zdjęć, artykułów, ścieżek kompetencyjnych, proponuje odbiorcom także udział w wirtualnych przygodach, towarzyszących powstałej w ramach Wirtualnych Muzeów Małopolski grze „Obrońcy czasu”. Twórcy portalu nawiązali do coraz bardziej popularnej koncepcji gamifikacji (grywalizacji), czyli, ujmując w wielkim skrócie, wykorzystywania mechanizmów growych w nauce, pracy czy życiu codziennym.
Jak mówią sami twórcy gry: „Zadania, które w trakcie gry napotyka gracz, są tak skonstruowane, że wymagają uważnego przeszukiwania zasobów Wirtualnego Muzeum. Gamifikacja oznacza więc w przypadku portalu WMM wykorzystanie gry jako motywatora do własnych poszukiwań odbiorców – graczy, a nie nośnika treści. (…) To nie gra ma prezentować treści, ale gracz musi sam je pozyskiwać i jednocześnie zapoznawać się z nimi, żeby móc w niej funkcjonować (rozwiązywać zadania, przechodzić misje, zdobywać osiągnięcia…)”.
Już wkrótce, wraz z uruchomieniem portalu 25 września, każdy z graczy będzie miał okazję wyruszyć na własną misję. Więcej o grze „Obrońcy czasu” można przeczytać na blogu WMM.