Aktualności

Wejdź do gry!

Gdzie? Małopolski Instytut Kultury w Krakowie

Kiedy? 22.01.2024, godz. 10.00–15.00

Rejestracja przez formularz

Są takie pytania, na które odpowiedź jest oczywista. Na przykład o to, czy gry cieszą się zainteresowaniem młodych ludzi, pytać nie trzeba – nikogo, bo i młodzi, i ich rodzice, a także edukatorki czy pedagodzy doskonale wiedzą, jak się sprawy mają. Pytania, które jednak warto sobie zadać, dotyczy sytuacji zanurzenia młodzieży w wirtualne światy. A także wykorzystania gier dla rozwoju kreatywności, angażowania młodzieży w przedsięwzięcia edukacyjne, kształtowania świadomości społecznej, nawiązywania relacji i komunikacji czy też promowania wartości – dla edukacji kulturowej po prostu. Czy to możliwe? Jak się za to zabrać? I jak osiągnąć zamierzone efekty?

Zapraszamy na warsztat, dzięki któremu dowiecie się, jak, w co i dlaczego młodzież gra i jak wyglądają realia współczesnego gamingu. Przyjrzymy się też grom jako narzędziu edukacyjnemu, omówimy ich potencjał, cechy i ograniczenia w tej roli. Na koniec każdy będzie miał okazję na przeanalizowanie i przetestowanie wybranych gier – przyjrzymy się, jak sprawdzają się w roli nośników wartości wpisanych w ideę Kompasu Edukacji Kulturowej, a więc radości, sprawczości, towarzyszenia i wspólnoty; w tym celu warto przed warsztatem zainstalować dowolną grę mobilną na smartfonie z systemem Android. Nie jest to konieczne, ale umożliwi pełny udział w ćwiczeniach w trakcie warsztatu. Dodatkowo proponujemy zapoznać się z grą „This War of Mine”, udostępnioną na stronach MEiN w ramach programu „Gry w Edukacji”.

Prowadzenie:

Damian Gałuszka – socjolog, adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie, wieloletni pasjonat gier wideo. Zajmuje się analizą wpływu technologii na funkcjonowanie społeczeństw i ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych. Autor licznych badań, wystąpień oraz tekstów naukowych, między innymi książek Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje oraz Wirtualna jesień życia. Rozważania o roli gier cyfrowych w życiu osób starszych (do pobrania na: grywrodzinie.pl).

Warsztat realizowany w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2023–2025 realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury, a finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.