Aktualności

Wolontariat z kulturrrą w MIK-u 2020

To był wyjątkowy rok dla nas wszystkich. Chwilami trudny (wiadomo z jakiego powodu), ale też bardzo aktywny. Jeśli chodzi o współpracę z wolontariusz(k)ami, praktykant(k)ami i stażyst(k)ami, mamy dużo dobrego do opowiedzenia! 

Wolontariat z kulturrrą w MIK 2020: Badania na temat wolontariatu, pozyskiwanie licencji, transkrypcje do filmów, porządkowanie i dokumentacja, współpraca międzynarodowa, poszukiwanie materiałów

Chromy 2.0

W 2020 rok wkroczyliśmy pełni planów i zmotywowani do działania. Wolontariuszki Agata, Ewa, Joanna, Maja i Natalia od września 2019 pracowały nad pilotażowym projektem dotyczącym lokalnego dziedzictwa kulturowego, w ramach którego w marcu 2020 miały odbyć się warsztaty dla dzieci inspirowane twórczością Bronisława Chromego. Zamiast w marcu, odbyły się we wrześniu, zamiast jednej grupy – zaprosiliśmy trzy mniejsze, za to efekty przerosły nasze oczekiwania! Zwieńczeniem warsztatów była wystawa rzeźb eksperymentalnych wykonanych przez młodych uczestników i uczestniczki, zorganizowana w Autorskiej Galerii Rzeźby Bronisława Chromego. Powstała wirtualna mapa krakowskich miejsc związanych z Chromym oraz animowana bajka o tym artyście. Do zespołu wolontariuszek dołączyły dwie praktykantki: Julia i Elżbieta, które w ramach studiów na kierunku grafika na podstawie pomysłów wolontariuszek zaprojektowały odpowiednio: Julia – mapkę, Elżbieta – animację.

Ponadto wolontariuszki wystąpiły na ogólnopolskiej konferencji „Rozpoznać przeszłość w teraźniejszości” zorganizowanej przez Akademickie Koło Studentów Ochrony Dóbr Kultury UJ, podczas której opowiedziały o (nie)dostrzeżonym dziedzictwie Bronisława Chromego. Kiedy przygotowując się do wystąpienia, wolontariuszki podsumowywały miniony rok – radość, wzruszenie i duma przeplatały się ze sobą. Dziewczyny odniosły sukces i my również jesteśmy z nich dumni!

Wiele się nauczyły, ale nikt nie przewidział, że staną się prawdziwymi ekspertkami w dziedzinie życia i twórczości Bronisława Chromego. My – jako instytucja – również sporo nauczyliśmy się dzięki temu projektowi, a przede wszystkim upewniliśmy się, że naprawdę warto otwierać się na nowe, a wolontariuszy i wolontariuszki traktować po partnersku: zaufać im i pozwolić decydować, jedynie towarzysząc i wspierając w momentach impasu. Nic więcej. Reszta należy do nich (a mają w sobie ogromny potencjał i zapał do działania). Jesteśmy przekonani, że od przyszłego roku taka forma współpracy będzie już na stałe wpisana w program wolontariatu MIK-u.

Fokus na wolontariat

Ale żeby jeszcze lepiej organizować współpracę z wolontariusz(k)ami, postanowiliśmy przeprowadzić badania na temat wolontariatu i praktyk wśród studentów/studentek i absolwentów/absolwentek uczelni wyższych. W składzie zespołu badawczego znalazły się: Agnieszka, dwie Aleksandry, Barbara, Joanna, dwie Magdaleny i Monika. Każda z nich wniosła coś innego: różne kompetencje, nieoczywiste interpretacje, indywidualną energię. Z kolei w wywiadach (przeprowadzonych online) swoimi przemyśleniami podzieliło się z nami 20 osób. Dowiedzieliśmy się wielu ważnych rzeczy, choć nie wszystkie wnioski były optymistyczne… Dzięki różnorodności głosów mogliśmy uważnie prześwietlić temat wolontariatu: poznać motywacje oraz oczekiwania osób podejmujących działania wolontariackie, a także zdiagnozować potrzeby i problemy instytucji kultury dotyczące organizacji współpracy z wolontariusz(k)ami. Wyniki badań w formie raportu z rekomendacjami zaprezentujemy instytucjom kultury Województwa Małopolskiego na początku 2021 roku. Chcemy opowiedzieć o naszym rozumieniu wolontariatu, podzielić się wskazówkami i dobrymi praktykami w zakresie kształcenia młodych kadr kultury. Chcemy w tym zakresie budować sieć współpracy w naszym regionie. Chcemy po prostu rozwijać wolontariat w kulturze.

Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego – inaczej niż zwykle

Tegoroczna edycja była inna od poprzednich: wydarzenie przeniosło się do sieci – na stronie Dni Dziedzictwa można obejrzeć 11 wyjątkowych filmów. Nie spotkaliśmy się z uczestni(cz)kami w obiektach udostępnionych do zwiedzania, a tym samym nie mogliśmy zaprosić do współpracy w punktach informacyjnych nikogo z prawie 100 osób, które zgłosiły do wolontariatu jeszcze na początku marca. Było nam bardzo przykro! Ta edycja zapowiadała się rekordowo pod względem liczby wolontariuszy. Ale przecież nie ilość jest najważniejsza, tylko jakość. Do zespołu merytorycznego MDDK jeszcze w styczniu dołączyła wolontariuszka Iza i jak na edycję muzyczną przystało – wdarła się przebojem do serc zespołu MDDK! Początkowo przygotowywała program wydarzeń towarzyszących w Muzeum Fonografii w Niepołomicach – świetnie sprawdziła się w tym zadaniu! Kiedy majowe Dni Dziedzictwa zostały odwołane, musieliśmy zawiesić współpracę. Wiedzieliśmy jednak, że takiego talentu nie można zaprzepaścić, i w sierpniu ponownie zaprosiliśmy Izę do współpracy przy realizacji filmów, poszukiwaniu materiałów archiwalnych oraz pozyskiwaniu licencji, a potem przy tworzeniu transkrypcji do filmów. Bardzo dobrze nam się współpracowało (podobno ze wzajemnością ;))! Niewykluczone, że ta współpraca będzie kontynuowana w przyszłości – już nie na zasadzie wolontariatu.


Wywołane historie

Historie i fotografie dokumentujące okres lockdownu wywoływaliśmy razem z Anią i Karoliną, które dołączyły do zespołu „Wywołanych historii” we wstępnej fazie tegorocznej edycji. Dzięki temu miały okazję wziąć udział w wymyślaniu nowej formuły, nazwy edycji, a później w zapraszaniu naszych odbiorców do wysyłania materiałów i opowieści. Następnie regularnie spotykały się z zespołem i pomagały w porządkowaniu materiałów, które do nas spłynęły. Bardzo polubiliśmy dziewczyny i dużo się od nich dowiedzieliśmy, a nawet chwilami zazdrościliśmy im pomysłowości ;) Mimo iż z powodu stopniowo zaostrzanych obostrzeń nie udało się zorganizować finału wydarzenia, to był dobrze i kreatywnie spędzony razem czas.

Bardzo Młoda Kultura 2019–2021 i Laboratorium kulturowe

Edukacja kulturowa i kulturalna, współpraca z edukatorami i animatorami czy organizowanie wydarzeń dla dzieci – to duża odpowiedzialność. Dlatego tak ważne jest, aby co jakiś czas weryfikować prowadzone przez siebie i przez innych działania. Zresztą ewaluacja to nasze drugie imię, więc często mówimy „sprawdzam”. W tym roku naszym „trzecim okiem” i „uchem” był najpierw Alexej, a w drugiej połowie roku PatrycjaAgnieszka (ta sama, która wspierała również badania dotyczące wolontariatu). Dzięki ich obecności na spotkaniach ewaluacyjnych i naradach mieliśmy poczucie, że żadna ważna myśl nam nie umknie. Oni również wnosili do spotkań świeżość i dystans, tak potrzebne badaczom.

Promocja

Monika, Ania, Helena, SylwiaKarolina w ramach praktyk studenckich współpracowały z zespołem promocji i wydawnictwa MIK-u. Przez cały rok mieliśmy więc świetne wsparcie, choć każda z dziewczyn zajmowała się czymś innym: Monika porządkowała materiały promocyjne MIK-u oraz dokonała przeglądu strony internetowej pod kątem aktualności treści, Ania przygotowała szablony prezentacji multimedialnej w nawiązaniu do nowej identyfikacji wizualnej MIK-u, Helena mogła wykazać się kreatywnością w tworzeniu koncepcji gadżetów dla wolontariuszy MIK-u, Sylwia została włączona w proces wydawniczy od strony redakcji, a Karolina pomagała przy końcoworocznym podsumowaniu zadań zrealizowanych przez MIK i sprawozdaniu działań promocyjnych. Jak widać, promocja jest kobietą ;)

Małopolska. Kultura wrażliwa

Działania związane z dostępnością instytucji powinny być realizowane również od strony kadr – poprzez umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami zdobywania doświadczenia i rozwijania kompetencji zawodowych. Do zespołu pracowników MIK-u na dwa miesiące dołączyła Katarzyna, która realizowała staż w ramach projektu „Małopolska. Kultura wrażliwa”. Dokonała m.in. przeglądu strony internetowej pod kątem dostosowań do wytycznych WCAG 2.1, podzieliła się z nami swoją wiedzą na temat osób niewidomych i głuchoniewidomych, a także wprowadziła nas w temat psów przewodników. Cieszymy się, że poznaliśmy Kasię i jej czworonożnego towarzysza!

Staż+

Dążymy nie tylko do tego, żeby znosić bariery, ale też przekraczać granice, dlatego pod koniec roku rozpoczęliśmy współpracę w ramach stażu międzynarodowego. Sabine ma szansę wykorzystać swoją wiedzę we współpracy z zespołem zajmującym się interpretacją dziedzictwa kulturowego oraz wesprzeć działania związane z nawiązywaniem partnerstw międzynarodowych i pozyskiwaniem grantów. W przyszłym roku zostanie włączona dodatkowo w proces wydawniczy kwartalnika „Autoportret”, gdzie będzie współpracować m.in. z zagranicznymi członkami rady programowej czasopisma.

W tym roku było z nami 27 wyjątkowych osób! Z kilkoma poznaliśmy się już wcześniej, pozostałe spotkaliśmy po raz pierwszy. 

Nawiązaliśmy też ciekawe współprace z uczelniami (m.in. w ramach kierunku zarządzanie kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim czy kulturoznawstwo na Akademii Ignatianum). Organizacja praktyk studenckich i staży przebiegła sprawnie dzięki życzliwości kierowników i kierowniczek praktyk studenckich oraz czujności pracowników administracyjnych.
Doceniamy zaangażowanie wszystkich i dziękujemy za spędzony wspólnie czas oraz okazję do wzajemnej nauki!

Warsztaty i wystawa prac dzieci, graficzne projekty prezentacji, wirtualna mapa rzeźb Chromego, edukacyjny film animowany, zwiększenie dostępności, korekta i redakcja tekstów - Tak wiele zrobiliście! Dziękujemy!