Bez kategorii

Spotkanie. W Kręgu Pracowni 122

29 listopada (czwartek) o godz. 18.00  Nowohuckie Centrum Kultury zaprasza do Galerii Centrum (Kraków, al. Jana Pawła II 232) na wernisaż wystawy malarstwa Tadeusza Gustawa Wiktora oraz Absolwentów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

W wystawie „Spotkanie. W kręgu Pracowni 122” biorą udział artyści związani z Pracownią Malarstwa Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, którą w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych i w latach dwutysięcznych prowadził prof. dr hab. Tadeusz Gustaw Wiktor. Jego asystentem był przez cały ten czas dr Antoni Nikiel (dziś dr hab., prof. UR). Wspólnie wypracowali zręby całościowego programu nauczania, obejmującego zajęcia z rysunku i malarstwa, którego fundamentem była stworzona przez profesora Wiktora teoria sztuki – Ikonozofia Wieczysta. Łączy ona wielowiekową wiedzę na temat praw widzenia, zasad kompozycji, estetyki koloru, prawideł rzetelnego warsztatu malarskiego z pogłębionymi studiami fenomenów bytu, opartymi na fundamencie idealizmu – wiary w istnienie świata odwiecznych idei i kosmicznego ładu, w który człowiek może wniknąć przez właściwe mu moce poznawcze: intelektu, wyobraźni, marzenia, snu, wizji i uczuć.(…)

Fragment wstępu do katalogu Magdaleny Rabizo-Birek

Tadeusz Gustaw Wiktor urodzony w 1946 r. w Jeleniej Górze. Malarz, grafik, teoretyk sztuki, poeta, kompozytor i pedagog. Studiował malarstwo i grafikę w ASP w Krakowie. Dyplom z wyróżnieniem otrzymał w 1974 r. na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. A. Marczyńskiego. Członek Międzynarodowego Triennale Grafiki – Kraków. Obecnie wykładowca w krakowskiej ASP. Ma na swoim koncie 38 wystaw indywidualnych, a także udział w ponad 300 wystawach zbiorowych (ponad 130 wystaw krajowych, ponad 40 wystaw polskiej sztuki za granicą, ponad 140 wystaw międzynarodowych).
Twórczość Tadeusza Wiktora należy do nurtu abstrakcji geometrycznej. Tworzy on sztukę czystą, pozbawioną anegdoty, którą traktuje jak proces, a powstające dzieła uważa za kolejne elementy większej całości. Działalność swą nazywa „myśleniem poliobrazowym”, polegającym na prezentowaniu tej samej wizji w wielu obrazach, ukazanej z różnych stron i we wzajemnych relacjach.

Wystawa czynna do 27 grudnia, wstęp wolny

Na zdjęciu: praca Piotra Worońca: całun, akryl + tech. mieszana, 140×140 cm