5 października 2020 roku, przedstawiciele i przedstawicielki sektora polityki społecznej i rynku pracy spotkali się na drugiej konferencji online w ramach cyklu „Współpraca. Wokół kompetencji przyszłości”. Była to seria spotkań przedstawicieli małopolskich sektorów edukacji, polityki społecznej, kultury i rynku pracy.
Pierwsze spotkanie poświęcone było przede wszystkim kulturze i edukacji – TUTAJ znajdą Państwo związane z nim materiały.
Nie wiemy, jaka będzie przyszłość – czy czeka nas regres? A może obecna sytuacja pandemii to szansa na rozwój, na inne spojrzenie? Warunki, w których się znaleźliśmy, są nietypowe i niespotykane. Doświadczamy wielu strat, utraciliśmy choćby poczucie stabilizacji i pewności kolejnych kroków i działań. Zyskujemy za to doświadczenie odnajdowania się w zmianie oraz nowej współpracy.
Było to nietypowe spotkanie – konferencja w formule Open Space Technology, w ramach której o programie i podejmowanych tematach decydowali sami uczestnicy i uczestniczki. Celem konferencji była wymiana doświadczeń, wiedzy i myśli na temat współpracy, kompetencji przyszłości i reakcji na zmianę w sektorach polityki społecznej i rynku pracy. Podjęliśmy także próbę określenia kierunków działań, zbadaliśmy potrzeby i zobaczyliśmy potencjał, którym wspólnie dysponujemy.
Program
5 października 2020
„Współpraca. Wokół kompetencji przyszłości”
Konferencja odbędzie się online, za pośrednictwem platformy Zoom.
Program | |
---|---|
9.00–10.00 | Wsparcie techniczne dla uczestników konferencji, dla zainteresowanych wspólna kawa na dobry start |
10.00–10.15 | Otwarcie konferencji: Joanna Orlik – dyrektorka Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, Wioletta Wilimska – dyrektorka Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie, Jan Gąsienica-Walczak – dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie, Prowadzenie: Katarzyna Ociepka-Miąsik – Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie |
10.15–11.15 | Wykład gościa specjalnego: Zuzanny Skalskiej |
11.15–11.35 | Wykład dra hab. Huberta Kaszyńskiego Współpraca jako sztuka rozmowy |
11.35–12.00 | Wykład dr hab. Barbary Worek Edukacja dla rynku pracy w warunkach niepewności |
12.00–12.20 | Odpowiedzi na pytania do ekspertów |
12.20–12.40 | Przerwa kawowa |
DYSKUSJE W FORMULE OPEN SPACE Jakie możliwości na przyszłość daje nam czas pandemii? (CZYTAJ WIĘCEJ) | |
---|---|
12.40-13.10 | Integracja i budowanie relacji |
13.10–13.40 | Wspólne budowanie agendy spotkania i tematów do sesji dyskusyjnej |
13.40–14.30 | Sesja dyskusyjna w grupach |
14.30–15.00 | Przerwa lunchowa |
15.00–16.00 | Podsumowanie prac w grupach, wnioski i plany dalszych działań |
16.00–16.30 | Zakończenie konferencji |
FORMUŁA OPEN SPACE
Ostateczna tematyka dyskusji w grupach zostanie zaproponowana przez uczestników i uczestniczki w trakcie konferencji. Tutaj wskazujemy jedynie obszary, które często pojawiają się w rozmowach z Państwem:
- Odnalezienie się w sytuacji kryzysowej – mamy do czynienia ze złożoną sytuacją, której nikt wcześniej nie doświadczył. Jak wypracować rozwiązanie na już, a najlepiej na wczoraj?
- Tworzenie nowych, nietypowych rozwiązań – potrzebujemy wypracować nowy sposób działania, nową strategię. Być może nawet nowe usługi?
- Podstawy efektywnej współpracy – ostatnie wydarzenia wymogły namysł nad tym, jak skutecznie współpracować. O co zadbać i w jaki sposób?
- Potrzeba nowych kompetencji – zastanawiamy się, czego potrzebujemy się nauczyć, by stawiać czoła sytuacjom kryzysowym. W co warto zainwestować swój czas i zasoby?
- Przede wszystkim: dialog – współpraca międzysektorowa może okazać się podstawą działania w przyszłości. Jak ją wcielać w życie?
Zalety formuły Open Space:
- dyskutujesz, Z KIM CHCESZ,
- dyskutujesz, O CZYM CHCESZ,
- szukasz rozwiązań,
- dzielisz się wiedzą,
- proponujesz i wprowadzasz ważne dla Ciebie tematy,
- dołączasz do interesujących Cię spotkań i dyskusji,
- zyskujesz wartościowe kontakty.
Ankieta
Zapraszamy Państwa do wypełnienia ankiety, podzielenia się swoją perspektywą
i doświadczeniem z wyjątkowego czasu, jakim jest okres pandemii. Państwa opinia przekazana w badaniu pomoże nam przygotować rekomendacje na przyszłość: wskazać obszary, w których nasze sektory poradziły sobie dobrze, i przykłady, z których możemy się uczyć, ale także obszary, które wymagają dalszej pracy, na przykład w formie programów szkoleniowych czy rozwojowych dla pracowników.
Celem ankiety jest identyfikacja nowych potrzeb i wyzwań stojących przed naszymi instytucjami, spojrzenie na współpracę międzysektorową oraz określenie kompetencji przyszłości, które ułatwiłyby nam odnalezienie się w zmianie.
Podczas konferencji „Współpraca” przedstawimy pierwsze wnioski z badania, a całość wyników opublikujemy dla Państwa pod koniec roku.
Wypełnienie ankiety zajmie Państwu ok. 15 minut.
Prelegenci
Paneliści / prowadzący
Jan Gąsienica-Walczak
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie. Zakopiańczyk, absolwent Politechniki Krakowskiej. Wieloletni działacz samorządowy. Przez 12 lat pełnił funkcję dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Zakopanem. Obecnie jest członkiem rad programowych Wojewódzkiej Rady Programowej Małopolskiej Komendy Ochotniczych Hufców Pracy oraz Małopolskiej Rady Zdrowia Psychicznego, a także należy do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego.
Dr hab. Hubert Kaszyński
Socjolog, kliniczny pracownik socjalny, superwizor pracy socjalnej, profesor UJ w Zakładzie Socjologii Stosowanej Instytutu Socjologii UJ. Od 30 lat zaangażowany w pracę socjalną i terapię społeczną w obszarze zdrowia psychicznego. Sekretarz Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej. Prowadzi badania nad metodami edukacji społecznej w zakresie promocji zdrowia psychicznego oraz kliniczną pracą socjalną, dla których teoretyczną podstawą jest filozofia spotkania oraz personalistyczny paradygmat w pracy socjalnej.
Katarzyna Ociepka-Miąsik
Facylitatorka, moderatorka Design Thinking. Konsultantka wielu projektów biznesowych i społecznych w obszarze polityki społecznej, zdrowia psychicznego, obszaru diversity. Od 2017 roku badaczka innowacji i zmiany społecznej w ROPS w Krakowie.
Joanna Orlik
Animatorka, miłośniczka rozwiązań systemowych i spontanicznych decyzji. Dyrektorka Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie ‒ regionalnej instytucji kultury zajmującej się rozwojem sektora kultury w województwie małopolskim. Stworzyła i przez 5 lat prowadziła interdyscyplinarny kwartalnik „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”. W 2007 roku obroniła pracę doktorską na Wydziale Polonistyki UJ. Autorka i koordynatorka Laboratorium Edukacji Kulturalnej dla Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej. Prezeska Forum Kraków. Uczestniczy w programach związanych z edukacją kadr kultury, prowadzi warsztaty, rozwija projekty. Prywatnie przekonana, że dużo da się zrobić.
Zuzanna Skalska
Właścicielka 360inspiration, partnerka zarządzająca FutureS Thinking Group. Zajmuje się badaniem i analizą sygnałów zmian dla biznesu. Ściśle współpracuje z prezesami firm i członkami zarządów, doradzając im w kwestii możliwych scenariuszy rozwoju. Wykłada na wielu uczelniach na świecie. Współtwórczyni School of Form (SWPS).
Wioletta Wilimska
Prawniczka, wykładowczyni, trenerka. Zaangażowana w działalność sektora pomocy społecznej. Doświadczenie zdobyła w pracy na różnych szczeblach samorządu terytorialnego. Od 2009 roku dyrektorka ROPS w Krakowie. Wyznaje zasadę prymatu działań samopomocowych nad pomocą instytucjonalną.
Dr hab. Barbara Worek
Adiunktka w Zakładzie Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ekspertka Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych i raportów badawczych. Uczestniczyła w polskich i międzynarodowych projektach dotyczących ewaluacji, polityki publicznej, kapitału ludzkiego i uczenia się przez całe życie. Od 2009 roku zaangażowana w projekt „Bilans Kapitału Ludzkiego” jako ekspertka ds. uczenia się dorosłych.