Relacja z warsztatów Jaspera Vissera*
Warsztaty, które odbyły się 13 i 14 listopada 2017 r. poprowadził pochodzący z Holandii Jasper Visser, a ich tematem były Twórcze sposoby i niekonwencjonalne podejścia do opowiadania o dziedzictwie. Jasper Visser współpracuje z instytucjami kultury przy tworzeniu wystaw. Pomaga organizacjom kontaktować się z publicznością i inicjuje procesy angażujące odbiorców we współtworzenie ekspozycji. W trakcie warsztatów nasz ekspert skupił się na zagadnieniu kreatywnej interpretacji dziedzictwa w kontekście nowych technologii.
Opowiadając o dziedzictwie, stajemy przed wyzwaniem doboru odpowiednich środków, umożliwiających skuteczne dotarcie do odbiorcy. Współcześnie jesteśmy poddawani dużej ilości bodźców, co utrudnia zainteresowanie widza. Selekcjonowanie we współczesnym świecie stało się trudne z powodu nadmiernej dostępności różnych narzędzi i kanałów informacyjnych. Od jakiegoś czasu jednym z najważniejszych mediów jest internet, który dostarcza ogromną ilość sposobów umożliwiających tworzenie i promowanie interpretacji dziedzictwa. Do wyboru mamy chociażby facebook, pinterest, youtube, twitter, snapchat, poszerzoną rzeczywistość oraz mnóstwo innych narzędzi sieciowania treści. Istotna jest selekcja jednej grupy odbiorców, jednego tematu, jednego narzędzia. Pojawiają się pytania: Co chcesz osiągnąć? Jakie są twoje cele? Do jakiej grupy chcesz dotrzeć? Jakich kanałów komunikacyjnych używać? Jak lepiej opowiadać historie? W jaki sposób angażować odbiorców? Jaki może być wkład grupy/wspólnoty we współtworzenie projektu? Jak budować relacje?
W cyfrowym świecie sztuka, kultura i dziedzictwo stanowią prawdziwe doświadczenie dla ludzi i pobudzają ich kreatywność. Poniżej prezentacja tłumacząca, co wpływa na popularność filmów na YT:
Kevin Alocca, Jak filmy wideo stają się popularne?
A także przykład użycia YT jako popularnego kanału przekazywania treści:
The Brain Scoop with Emily Graslie
Mirka Bałazy
*tekst jest skróconą wersją relacji zamieszczonej na blogu Wirtualnych Muzeów Małopolski