fot. Archiwum MIK

Autoportret Uczenie architektury nr 1/2018

Pierwsze najpoważniejsze pytanie, z którym powinien się zmierzyć adept na studiach architektonicznych, to pytanie – co to jest architektura? I do czego jest potrzebna? W kontekście edukacji profesjonalnej najważniejsze, tuż po podstawowych problemach teoretycznych, wydaje się pytanie o realne potrzeby ludzi i sposoby, w jakie odpowiada na nie architektura. Wielu krytyków i praktyków pisze dzisiaj o kryzysie sztuki budowania, która zmienia się w narzędzie marketingu i działa jako gwarancja stopy zwrotu z inwestycji. Numer Autoportretu poświęcony edukacji architektonicznej diagnozę współczesnej kondycji zawodu i wskazuje potencjalne drogi wyjścia z impasu, w jakim znalazło się uczenie i uprawianie architektonicznej profesji.

W numerze:

  • Reinier de Graaf proponuje, by studiowanie kontekstu architektury, zyskało pierwszeństwo względem studiowania samej architektury,
  • Juhani Pallasmaa pisze o umysłowym wymiarze edukacji architektonicznej,
  • Beatriz Colomina i współpracujący z nią autorzy pokazują, czym było Radykalne nauczanie architektury w XX wieku,
  • Aleksandra Kędziorek pokazuje związki kampusów szkół architektury z ich edukacyjną doktryną,
  • Maciej Miłobędzki zadaje pytanie o to, czego nie uczą polskie uczelnie architektoniczne,
  • wykładowcy i studenci odpowiadają na pytania o edukację architektoniczną w ankiecie redakcyjnej,
  • Zygmunt Borawski pisze o doświadczeniu studiowania w Mendrisio,
  • Maciej Siuda opowiada, jakie doświadczenia ukształtowały go jako architekta i co chce przekazać swoim studentom,
  • Jakub Szczęsny o nawykach edukacyjnych i wyjściu poza kanon edukacyjny, oraz o jajecznicy ze szczypiorkiem.

Numer można zamówić w naszym sklepie online

MAŁOPOLSKI INSTYTUT KULTURY W KRAKOWIE, ul. 28 Lipca 1943 17c, 30-233 Kraków, tel.: +48 12 422 18 84, 631 30 70, 631 31 75, NIP: 675 000 44 88 | Projekt i wykonanie | Polityka prywatności