Konferencja Strategie dla kultury – kultura dla rozwoju. 14-15 kwietnia, Kraków

Spotkanie będzie okazją do wymiany wiedzy na temat planowania i wdrażania polityk kultury oraz zarządzania strategicznego instytucjami kultury. Zagadnienia poruszane podczas konferencji wiążą się z dwoma głównymi tematami:

  • znaczeniem kultury w rozwoju (co można zyskać w wymiarze rozwoju społeczno-gospodarczego, upowszechniając aktywne uczestnictwo w kulturze),
  • budowaniem strategii dla kultury (jak należy tworzyć plany rozwoju kultury i instytucji kultury).

W dwudniowej konferencji będą uczestniczyć przedstawiciele regionalnych instytucji kultury – wojewódzkich bibliotek publicznych i centrów kultury, eksperci zajmujący się rolą kultury w rozwoju regionów oraz władze centralne i samorządowe zarządzające kulturą. Zapraszając zarówno samorządowych organizatorów instytucji kultury, jak i dyrektorów publicznych instytucji kultury, chcielibyśmy wzmocnić ich komunikację oraz partnerstwo w tworzeniu polityk kultury.
Konferencja będzie transmitowana przez internet.


Wydarzenie to jest równocześnie podsumowaniem projektu „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości”, w którym uczestniczyło 18 wojewódzkich bibliotek publicznych z całej Polski. Realizowała go Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z partnerami z Polski i z Norwegii. Efektem projektu są między innymi plany strategiczne przygotowane wspólnie przez biblioteki wojewódzkie w ramach warsztatów i spotkań z ekspertami.
Na konferencji zostanie zaprezentowana publikacja opracowana przez Małopolski instytut Kultury „Strategie dla kultury. Kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury”.

Czytając kolejne rozdziały naszego podręcznika, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że polskimi instytucjami kultury nie kieruje się łatwo. Sektor kultury znajduje się w stanie ciągłej transformacji, a zmieniająca się sytuacja wzbudza obawy co do pogorszenia warunków funkcjonowania dla wchodzących w jego skład organizacji. Praktycy zarządzania strategicznego stale zmagają się z nieprzewidywalną dynamiką środowiska zewnętrznego i wieloma czynnikami równocześnie wpływającymi na ich instytucje, lecz pozostającymi poza ich kontrolą. Zarządzanie strategiczne zawsze zawiera w sobie wymiar polityczny, gdyż interesy aktorów bywają ze sobą sprzeczne, a każdy aktor dąży do umocnienia swojej pozycji w sieci istniejących relacji władzy, z czym wiąże się wysokie prawdopodobieństwo konfliktu. […] Mimo tego, iż osoby kierujące instytucjami kultury często muszą stawiać czoła sytuacjom chaotycznym czy kryzysowym, ich własne intencje reformatorskie charakteryzuje nastawienie bardzo pozytywne. Jest to dostrzegalne w ich skupianiu się na kształtowaniu strategii instytucji w taki sposób, aby przyczyniały się one do wzmacniania wspólnotowości, były w stanie łączyć tradycję z nowoczesnością i budować dialog z odbiorcą, na którego gusty można co prawda wpływać, lecz należy się do nich także dostosować. (Martyna Śliwa, Strategie dla kultury – kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury)

Organizatorami konferencją są Małopolski Instytut Kultury oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.