Instrukcja inspirowana spotkaniem pn. Budowanie strategii promocji, które poprowadziły Aleksandra Błaszczak* i Marlena Jałoszyńska*.

Bardzo często planując działania w obszarze kultury, traktujemy ich promocję po macoszemu, kalkulując jedynie koszt koncepcji graficznej i wydruku plakatów i/lub ulotek. Tymczasem promocja naszego projektu powinna stanowić jeden z równorzędnych modułów naszego działania – dzięki niej nie tylko możemy wpłynąć na to, ile osób zaangażuje się w naszą propozycję, ale także pokazać szerszemu gronu, że w okolicy dzieją się naprawdę wartościowe rzeczy. W ten sposób możemy również wpłynąć na nasz własny status w środowisku tak lokalnym, gdzie realizujemy projekt, jak również w środowisku osób związanych z sektorem kreatywnym. To z kolei może nam ułatwić organizację kolejnych działań.

Dlatego PROMUJMY: INFORMUJMY, ZACIEKAWIAJMY, PRZEKONUJMY!

Tworzenie własnej kampanii promocyjnej w  3 krokach – obszar działania: wieś/małe miasto, odbiorca: dzieci.

1 KROK

Zanim przystąpisz do właściwego projektowania działań promocyjnych, zastanów się:

– KTO stanowi grupę docelową Twojego działania? Do KOGO chcesz trafić? KOGO chcesz zachęcić do udziału, KOGO chcesz zaciekawić wydarzeniem? Pamiętaj, że każda informacją powinna być dostosowana do odbiorcy. Jeżeli powiemy dzieciom, że zapraszamy je do udziału w projekcie, który „niebywale rozwinie ich twórczy i krytyczny potencjał oraz wpłynie pozytywnie na ich status w grupie rówieśniczej”, to… nikt nie przyjdzie.

GDZIE w przestrzeni lokalnej najczęściej bywa Twój odbiorca? O jakiej porze? Nie wiesz? Sprawdź to! Zapytaj, poszukaj, porozmawiaj z osobami, które pracują z Twoim odbiorcą – lubianym nauczycielem, aktywną ciocią animującą lokalne dzieciaki itp.

Jakie znasz DROGI rozpowszechniania informacji o wydarzeniach? Lokalna prasa, Internet, plakat, ulotka… A tajemnicze wlepki w okolicy? Zagadkowe napisy  na ulicy, którą zazwyczaj dzieciaki podążają do lokalnego sklepu ? (Kolorową kredą niczego nie zdewastujesz, bez obaw.) Zaproszenie wygłoszone… z kościelnej ambony po zakończeniu liturgii? Albo nietypowa akcja cukierek&psikus i spacer po okolicznych domach z koszem pełnym „cukierków” – jabłuszek zawiniętych w cukierkowy papier, który po rozwinięciu okazuje się zaproszeniem do udziału w Twoim projekcie?

Jakie MEDIA najbardziej interesują Twojego odbiorcę? Czy rzeczywiście odpowiednim kanałem komunikacji będzie plakat rozwieszony w okolicy? Albo ulotka rozdana na lekcjach w szkole? Czy dzieci czytają plakaty? Czy przeczytają ulotkę i nie zapomną przekazać ją rodzicom, którzy najczęściej decydują o tym, w czym ich dzieci uczestniczą? Pomyśl, jeśli chłopcy, do których chcesz trafić z zaproszeniem do działania, umawiają się popołudniu na szkolnym boisku i tam spędzają czas, może wpadnij zagrać z nimi w piłkę i opowiedz o planowanych działaniach.

Jakie ŚRODKI możesz przeznaczyć i wykorzystać podczas budowania strategii promocji? Nie skupiaj się wyłącznie na środkach finansowych. Pomyśl o swoich umiejętnościach, o umiejętnościach innych osób, które chcesz zaprosić do projektu, o lokalnej przestrzeni, o zasobach materialnych, które już posiadasz.

Jaką masz KONKURENCJĘ? Zastanów się, czy dzieci w czasie, w którym chcesz zorganizować dla nich wydarzenie, nie mają przypadkiem możliwości wzięcia udziału w innych równie atrakcyjnych działaniach. A może pracujesz w regionie sadowniczym? Czy dzieci w okresie wakacyjnym pracują w sadach, pomagając rodzicom? Jeśli tak, pomyśl o tym, by przesunąć termin swojego działania na taki, kiedy dzieci będą miały chwilę wolnego.

2 KROK

Wymyśl i logicznie zaplanuj działania! Pamiętaj, że promocja Twojego wydarzenia powinna przebiegać minimum trójetapowo:

promocja przed wydarzeniem, służąca zachęceniu dzieci do udziału w projekcie;

promocja w trakcie działania, która nie tylko informuje szersze grono o Twoich działaniach, ale również wpływa motywująco na dzieciaki biorące udział w projekcie – dzieci mogą pochwalić się wśród krewnych i znajomych, że uczestniczą w ciekawych działaniach;

promocja post factum – nie zapomnij zebrać wszystkich materiałów wizualnych, tekstualnych czy audialnych (zdjęć, filmów, relacji) z Twojego działania i puść je w świat! Możesz przykładowo zorganizować szaloną konferencję prasową dla lokalnych dziennikarzy, działaczy społecznych, rodziców, znajomych, gdzie zaprezentujecie (wspólnie z dziećmi!), to co udało Wam się osiągnąć w trakcie projektu. W ten sposób nie tylko pochwalicie się swoimi działaniami, ale też wpłyniecie pozytywnie na odbiór podobnych wydarzeń w Waszej społeczności lokalnej.

3 KROK

Skonsultuj swój pomysł z innymi! Posadź pomysł na „gorącym krześle” i pozwól poddać krytyce. Zapytaj znajomych, co myślą o Twoim pomyśle – może coś by zmienili, odrzucili, dodali? Co dwie głowy, to nie jedna!

 

*Marlena Jałoszyńska – absolwentka filologii polskiej z PR, w Małopolski Instytucie Kultury czuwa nad funkcjonowanie portalu Małopolska To Go, promującego turystykę lokalną.

*Aleksandra Błaszczak – absolwentka filologii polskiej z komunikacją społeczną oraz marketingu w sieci, w Małopolskim Instytucie Kultury odpowiada za dział Promocji i PR.

Opracowanie: Wera Idzikowska