Instrukcja inspirowana spotkaniem pn. Internet w kulturze, które poprowadził Lech Dulian*:

Działania, które podejmujemy w obszarze kultury, skupiają się w dwóch przestrzeniach: rzeczywistej (miejsce, w którym pracujemy – szkoła, dom, ośrodek kultury, podwórko, polana itd.) i wirtualnej (Internet). Ważne, by projektując nasze działania dobrze rozkładać akcenty – działać w świecie rzeczywistym, budując spotkania bazujące na relacjach i obecności (warsztaty, akcje, dyskusje, zabawy, gry, wycieczki itd., w trakcie których możemy się poznać i polubić), jednocześnie nie stroniąc od przenoszenia niektórych modułów naszych działań w świat wirtualny (np. realizując projekt Wirtualnego Archiwum Lokalnego, w którym tworzymy razem z dzieciakami filmowe reportaże z najstarszymi członkami naszej społeczności lokalnej, a następnie umieszczamy je na stworzonej przez dzieciaki platformie vlogowej).

Dobrym zrealizowanym przykładem „współpracy” świata rzeczywistego i wirtualnego może być projekt Małopolskiego Instytutu Kultury, realizowany dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Orange w ramach programu Akademia Orange – „Poszlaki”. Projekt zakładał pracę dzieciaków w trzech modułach: pedagogiki teatru i zabawy, technik multimedialnych (rejestracja dźwięku, fotografia, wideo) i działań w sieci (bezpieczeństwo w Internecie i tworzenie platformy blogowej). W trakcie projektu dzieci opracowały trzy proste questy multimedialne, które następnie umieściliśmy na blogu projektu w formule drzewa logicznego (poprawna odpowiedź na zagadkę multimedialną prowadzi gracza do kolejnej zagadki, niepoprawna sygnalizowana jest przez okienko błędu). Więcej o projekcie tu: http://mik.krakow.pl/poszlaki/

Projektując własne działania warto skorzystać z kreatywnych narzędzi Design Thinking, które prezentujemy poniżej.

NARZĘDZIA DESIGN THINKING

Opis metody projektowania i poszczególnych narzędzi na stronie projektu Maszynownia:

http://mik.krakow.pl/maszynownia-wiki/index.php?title=Kategoria:Narz%C4%99dzia_Design_Thinking

Polecamy też inne bloki tematyczne, w szczególności o prawie autorskim i IT:

http://mik.krakow.pl/maszynownia-wiki/index.php?title=Kategoria:Prawo_autorskie

http://mik.krakow.pl/maszynownia-wiki/index.php?title=Kategoria:Blok_IT

 

Pamiętajmy również, że treści umieszczane w Internecie podlegają literze prawa przyjętego w danym państwie. Warto zapoznać się z rozmaitymi licencjami Creative Commons, którymi powinniśmy się posługiwać, publikując materiały w sieci.

CREATIVE COMMONS czyli jak udostępniać ZASOBY w Internecie:

Narzędzie do wyboru licencji CC:

https://creativecommons.org/choose/?lang=pl

Przewodnik po otwartości dla instytucji kultury:

http://creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/CC-publikacja.pdf

Wzory umów o dzieło zawierające zapis o udzieleniu licencji CC:

http://creativecommons.pl/wzory-umow-dla-ngo/

Raport badawczy o świadomości prawa autorskiego:

http://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/raport-prawo-autorskie-w-czasach-zmiany/

 

Skąd czerpać zasoby na licencjach CREATIVE COMMONS?

Grafika:

Filmy:

Muzyka:

 

Mieszane zasoby:

 

*Lech Dulian – współtwórca  portalu społeczno-kulturowego Popmoderna.pl i wice-prezes zarządu Stowarzyszenia Popmoderna, członek Stowarzyszenia Wzmacniania Organizacji Wzmacniacz.ORG, od 2011 roku pracownik działu IT Małopolskiego Instytutu Kultury. Działa na rzecz otwartości w instytucjach kultury: uczestnik konferencji i seminariów OpenGLAM, Kultura2.0, Prawo Autorskie a Interes Publiczny, Multimedia w muzeach i galeriach, Świat po ACTA, Bunt Sieci. Actawiści, ruch społeczny, ruch kulturowy czy pospolite ruszenie niezadowolonych konsumentów?, panelista dyskusji Bąble zmian jak otwierają się instytucje kultury, Ekultura. Udostępnij! Wolna kultura w sieci, uczestnik projektu Kultura Ponad Prawem i hakatonu Koduj dla Polski (48 godzinne spotkanie programistów, designerów i aktywistów mające na celu zbudowanie prototypów aplikacji wykorzystujących dane publiczne).  Szkoli z zakresu otwartości, podstaw programowania w oparciu o technologie opensource i projektowania produktów internetowych.

Opracowanie: Wera Idzikowska

fot. Wera Idzikowska

fot. Wera Idzikowska

 

fot. Wera Idzikowska