Instrukcja inspirowana spotkaniem pn. Internet w kulturze, które poprowadził Lech Dulian*:
Działania, które podejmujemy w obszarze kultury, skupiają się w dwóch przestrzeniach: rzeczywistej (miejsce, w którym pracujemy – szkoła, dom, ośrodek kultury, podwórko, polana itd.) i wirtualnej (Internet). Ważne, by projektując nasze działania dobrze rozkładać akcenty – działać w świecie rzeczywistym, budując spotkania bazujące na relacjach i obecności (warsztaty, akcje, dyskusje, zabawy, gry, wycieczki itd., w trakcie których możemy się poznać i polubić), jednocześnie nie stroniąc od przenoszenia niektórych modułów naszych działań w świat wirtualny (np. realizując projekt Wirtualnego Archiwum Lokalnego, w którym tworzymy razem z dzieciakami filmowe reportaże z najstarszymi członkami naszej społeczności lokalnej, a następnie umieszczamy je na stworzonej przez dzieciaki platformie vlogowej).
Dobrym zrealizowanym przykładem „współpracy” świata rzeczywistego i wirtualnego może być projekt Małopolskiego Instytutu Kultury, realizowany dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Orange w ramach programu Akademia Orange – „Poszlaki”. Projekt zakładał pracę dzieciaków w trzech modułach: pedagogiki teatru i zabawy, technik multimedialnych (rejestracja dźwięku, fotografia, wideo) i działań w sieci (bezpieczeństwo w Internecie i tworzenie platformy blogowej). W trakcie projektu dzieci opracowały trzy proste questy multimedialne, które następnie umieściliśmy na blogu projektu w formule drzewa logicznego (poprawna odpowiedź na zagadkę multimedialną prowadzi gracza do kolejnej zagadki, niepoprawna sygnalizowana jest przez okienko błędu). Więcej o projekcie tu: http://mik.krakow.pl/poszlaki/
Projektując własne działania warto skorzystać z kreatywnych narzędzi Design Thinking, które prezentujemy poniżej.
NARZĘDZIA DESIGN THINKING
Opis metody projektowania i poszczególnych narzędzi na stronie projektu Maszynownia:
http://mik.krakow.pl/maszynownia-wiki/index.php?title=Kategoria:Narz%C4%99dzia_Design_Thinking
Polecamy też inne bloki tematyczne, w szczególności o prawie autorskim i IT:
http://mik.krakow.pl/maszynownia-wiki/index.php?title=Kategoria:Prawo_autorskie
http://mik.krakow.pl/maszynownia-wiki/index.php?title=Kategoria:Blok_IT
Pamiętajmy również, że treści umieszczane w Internecie podlegają literze prawa przyjętego w danym państwie. Warto zapoznać się z rozmaitymi licencjami Creative Commons, którymi powinniśmy się posługiwać, publikując materiały w sieci.
CREATIVE COMMONS czyli jak udostępniać ZASOBY w Internecie:
Narzędzie do wyboru licencji CC:
https://creativecommons.org/choose/?lang=pl
Przewodnik po otwartości dla instytucji kultury:
http://creativecommons.pl/wp-content/uploads/2012/01/CC-publikacja.pdf
Wzory umów o dzieło zawierające zapis o udzieleniu licencji CC:
http://creativecommons.pl/wzory-umow-dla-ngo/
Raport badawczy o świadomości prawa autorskiego:
http://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/raport-prawo-autorskie-w-czasach-zmiany/
Skąd czerpać zasoby na licencjach CREATIVE COMMONS?
Grafika:
- https://images.google.com/(po wpisaniu hasła pojawia się opcja „wyszukiwanie zaawansowane -> prawa do użytkowania”)
- https://www.flickr.com/search/(ustawienia licencji w lewym górnym rogu)
- http://pixabay.com/pl/
- http://www.gratisography.com/
- http://littlevisuals.co/
- https://unsplash.com/
- http://deathtothestockphoto.com/
- http://nos.twnsnd.co/
- http://www.public-domain-image.com/
Filmy:
- http://www.wedistill.io/
- http://vimeo.com(po wyszukiwaniu w lewym menu jest opcja „more filters” i tam znajdziemy ustawienia licencji)
Muzyka:
Mieszane zasoby:
*Lech Dulian – współtwórca portalu społeczno-kulturowego Popmoderna.pl i wice-prezes zarządu Stowarzyszenia Popmoderna, członek Stowarzyszenia Wzmacniania Organizacji Wzmacniacz.ORG, od 2011 roku pracownik działu IT Małopolskiego Instytutu Kultury. Działa na rzecz otwartości w instytucjach kultury: uczestnik konferencji i seminariów OpenGLAM, Kultura2.0, Prawo Autorskie a Interes Publiczny, Multimedia w muzeach i galeriach, Świat po ACTA, Bunt Sieci. Actawiści, ruch społeczny, ruch kulturowy czy pospolite ruszenie niezadowolonych konsumentów?, panelista dyskusji Bąble zmian jak otwierają się instytucje kultury, Ekultura. Udostępnij! Wolna kultura w sieci, uczestnik projektu Kultura Ponad Prawem i hakatonu Koduj dla Polski (48 godzinne spotkanie programistów, designerów i aktywistów mające na celu zbudowanie prototypów aplikacji wykorzystujących dane publiczne). Szkoli z zakresu otwartości, podstaw programowania w oparciu o technologie opensource i projektowania produktów internetowych.
Opracowanie: Wera Idzikowska