Trendy w świecie nowych mediów i technologii zmieniają się jak w kalejdoskopie. Kolejne generacje urządzeń, przeglądarek internetowych, coraz większa przepustowośc internetowych łączy, nowe specyfikacje jezyków programowania – to wszystko sprawia, że zestaw narzędzi programistów i grafików ciągle się wzbogaca.
Wraz ze zmianami w web designie zmieniają się również przyzwyczajenia użytkowników i ich wrażliwość estetyczna. Śledzenie aktualnych trendów jest w związku z tym niezwykle istotne.

Jak w każdej innej dziedzinie projektowania, podążanie za nowinkami wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. Niektóre trendy to efemeryczne byty, które po kilku miesiącach popularności przepadaja na zawsze i pozostają jedynie branżową ciekawostką. Czasem są także klasycznym przerostem formy nad treścią, lub raczej przerostem formy nad usability.

Projektując lub zlecając stworzenie strony www powinniśmy zawsze mądrze zarządzać tym ryzykiem. Wiele inicjatyw kulturalnych nie może pozwolić sobie na przeprojektowanie strony po dwóch lub nawet pięciu latach (a pięc lat w internecie to cała epoka!), muszą więc zadbać o to, aby ich design miał możliwie nowoczesny charakter, ale opierał się przede wszystkim na uniwersalnych rozwiązaniach zapewniających wysoką użyteczność.

Przewidywanie nadchodzących trendów jest cięzkim rodzajem jasnowidztwa, dlatego warto ułatwić sobie zadanie korzystając z materiałów pojawiających się na branżowych portalach internetowych i prowadząc własne obserwacje. Zwłaszcza pod koniec roku mamy szansę natknąć się na artykuły podsumowujące najwazniejsze zjawiska web designu ostatnich miesięcy, a także przewidywania ekspertów oparte na racjonalnych przesłankach.

Oto przykładowa (wciąż jeszcze aktualna, ale jak długo?) publikacja warta polecenia: