logo„O Kraków, Kraków, miasto z bajki,
Miasto – jak szczęście, jak muzyka,
Sine jak dym pykany z fajki,
Który z błękitem się spotyka.”
(J. I. Sztaudynger)

Kraków pokochało wielu, to szczególne miasto wciąż intryguje, zachwyca, inspiruje. Charakter Krakowa oddaje nie tylko jego fizjonomia – trudny do uchwycenia genius loci kreuje także społeczność tchnąca życie w tkankę miejską. Duch miasta to również wyjątkowa atmosfera, którą tworzy mieszanka mitów przeszłości wpisujących się we współczesne kulturalne życie miasta. Zafascynowani dziedzictwem oraz współczesnością Krakowa coraz częściej poszukujemy niekonwencjonalnych sposobów poznawania miasta i zgłębiania jego tajemnic. Wyjątkowy Kraków można odkrywać w wyjątkowy sposób – taką możliwość dają Geoinfotropy.

Geoinfotropy edycja IV, fot. K. Nowak

Geoinfotropy lokują się pośród nowych inicjatyw, oferujących spojrzenie na Kraków z nieco innej perspektywy. Organizator proponuje przyjrzeć się miastu ze szczytu Srebrnej Góry, z wysokości kopca, ze skraju lasu, z głębi wąwozu, ze zbocza wzgórza, u bram średniowiecznego klasztoru i jeszcze wielu innych ciekawych miejsc, ukazujących niecodzienne panoramy Krakowa.

Czym zatem są Geoinfotropy i co stanowi o ich unikalności? To odmiana zabawy plenerowej, łączącej ideę gry miejskiej i elementy biegu na orientację (BnO). Kluczem do zabawy są mapa i arkusz zagadek, które tworzą pewną narrację. Scenariusz gry jest nakreślony przez organizatora, jednak o dokładnym przebiegu zabawy decydują sami uczestnicy. Zabawa ma charakter edukacyjnej gry miejskiej, ale poprzez wkomponowane elementy biegu na orientację zyskuje wymiar sportowej rywalizacji.

„Geoinfotropy są formą zabawy, realizowanej w przestrzeni miejskiej Krakowa, stanowiącej planszę rozgrywki, w której gracze, oprócz zaliczania punktów według regulaminu biegu na orientację, rozwiązują nakreślone w scenariuszu zadania według własnych wariantów rozwiązań. O zwycięstwie decyduje czas i liczba lub waga rozwiązanych zadań. Geoinfotropy charakteryzują wybrane cechy gier fabularnych RPG, w których gracze wcielają się w role fikcyjnych postaci, elementy happeningów ulicznych, harcerskich podchodów, gier komputerowych, wreszcie flash mobów” – wyjaśnia zasady gry organizator, Witold Warcholik. Szczegóły zawodów precyzuje regulamin dostosowywany do kolejnych edycji.
Na fot. Geoinfotropy edycja III, fot. K. Nowak

Do udziału w grze zgłaszają się 3-osobowe drużyny, w dowolnych konfiguracjach osobowych. Jeden z zawodników pełni funkcję kapitana i odpowiada za cały zespół. Liderzy uczestniczą w odprawie na starcie zawodów – ich obowiązkiem jest przekazanie szczegółowych informacji pozostałym graczom i zameldowanie pełnego składu na mecie. Każdy team zostaje wyposażony w niezbędne przybory – mapę BnO, zestawy zadań i pakiet startowy (najczęściej są to napoje i batony energetyczne). Ekipy startujące w Geoinfotropach przyjmują rozmaite, zaskakujące nieraz, nazwy. Pomysłowości i poczucia humoru nie brakuje – kreatywność uczestników uruchamia się jeszcze przed startem.

Schemat każdej edycji Geoinfotropów otwiera możliwość realizacji wielu wariantów gry w trakcie trwania zabawy. Realne trasy powstają podczas zawodów – uczestnicy negocjują odpowiednią dla siebie taktykę rozwiązania zadań i szybkiego dotarcia na metę. Trasa biegu każdego zespołu jest inna, to w drodze podejmowane są decyzje „dokąd”, „którędy” i „jak szybko”. Bieg nie jest wymagany. Drogę można pokonać marszem, a nawet tempem spacerowym. Jednak czas jest istotny, a im krótszy, tym większe szanse na zwycięstwo lub dobrą pozycję w rankingu. Wszelkiego rodzaju przedmioty i urządzenia ułatwiające nawigację są dozwolone (mapy, kompas, GPS itp.) – zwłaszcza mapy, jeśli zawodnicy nie mieli wcześniej okazji oglądać mapy BnO (mapa BnO nie ma nic wspólnego z planem miasta, nie jest też tradycyjną mapą turystyczną ani topograficzną, dlatego posługiwanie się arkuszem przygotowanym na zawody może sprawiać pewne trudności początkującym graczom).

Na fot. Geoinfotropy edycja III, fot. K. Nowak

Geoinfotropy testują przede wszystkim spostrzegawczość, znajomość Krakowa i jego okolic oraz kondycję zawodników. Cechy i zdolności indywidualne graczy są bardzo istotne, ale równie ważne okazuje się zgranie i współpraca drużyny na trasie. To rywalizacja, ale i współpraca. Geoinfotropy są grą zespołową – walczy i zwycięża cały team.

Pierwsza edycja zawodów odbyła się zimą 2010 roku. Na starcie, w pobliżu centrum zasypanego śniegiem Krakowa, pojawiło się 60ciu graczy, głównie studentów Uniwersytetu Pedagogicznego. Kolejne edycje przyciągały coraz większą liczbę uczestników. Rekord padł podczas III edycji zawodów, w których wzięło udział 150 osób! Geoinfotropy cały czas się rozwijają. Jedną z nowości jest charakter dobroczynny, którego nabiera impreza – na stronie www.warwitek.pl/gramiejska.html można przeczytać o charytatywnym wymiarze Geoinfotropów.

Grę wspierają zaprzyjaźnieni wolontariusze, obsługujący start i metę. Na zawodach pojawiają się też fotografowie-amatorzy, sympatycy zabawy, którzy akurat nie walczą na trasie. Organizator zapewnia wysokie chaszcze, leśne nieprzetarte ścieżki, odkrycie wielu ciekawostek, poznanie unikalnych zabytków oraz inne okolicznościowe atrakcje (np. błoto lub dużo błota).

Do tej pory zawodnicy mieli okazję poznać liczne leśne zakamarki Krakowa, kluczowe miejsca takie jak Stare Miasto i Kazimierz, urokliwe zakątki Woli Justowskiej i Zwierzyńca, tajemniczą Srebrną Górę, Przegorzały, a także malownicze okolice miasta – podczas ostatniej, majowej edycji był to Tyniec.
Na fot. Geoinfotropy edycja VI – meta zawodów pod klasztorem w Tyńcu, organizator rozdający nagrody, fot. K. Nowak

Geoinfotropy to alternatywna forma zwiedzania, polegająca na eksploracji nowych miejsc w sposób nieprzewidywalny (tzn. uzależniony od aktywności i pomysłowości graczy), nieoznakowanym szlakiem, który powstaje pod stopami biegnącego zawodnika. Z perspektywy uczestnika i obserwatora kilku edycji Geoinfotropów gorąco zachęcam do spróbowania takiej formy rekreacji. Warto zabrać ze sobą plecak, wygodne buty, aparat fotograficzny i duży uśmiech.

Pomysłodawca i organizator Geoinfotropów, autor scenariuszy gier:
dr inż. Witold Warcholik – wykładowca w Instytucie Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego, przewodnik miejski po Krakowie, pilot wycieczek
e-mail: warwitek@gmail.com
tel.: 691 288 840
strona internetowa: www.warwitek.pl