W dniach 12-13 czerwca w Nowicy, maleńkiej wsi na Łemkowszczyźnie, szkoły – uczestnicy projektu „Małopolska Wielu Kultur. Łemkowie”, koordynowanego przez Małopolski Instytut Kultury, zaprezentowały efekty swojej rocznej pracy nad scenariuszami o wspólnym dla wszystkich tytule: Łemku, jak Ciebie rozumiem?

Uczniowie z kilku małopolskich szkół przedstawili muzyczno-słowne kolaże pokazujące obyczaje, religijność, muzykę, sztukę ludową tej grupy etnicznej, nie zapominając jednocześnie o nawiązaniu do trudnej historii łemkowskich przesiedleń, jakie miały miejsce po drugiej wojnie światowej. Obok spektakli (do których uczniowie stworzyli również wspaniałe rekwizyty) powstała także gra planszowa, która pozwala zdobyć rzetelną wiedzę np. na temat budowy cerkwi, różnic między prawosławiem a grekokatolicyzmem czy znanych postaci związanych z Łemkowszczyzną. Wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie otrzymały certyfikat „Szkoła Dialogu”, dla niektórych był to już czwarty dyplom, brały bowiem udział w poprzednich edycjach projektu: romskiej, słowackiej i węgierskiej. Szkolnym prezentacjom przyglądali się zaproszeni goście: Julia Doszna, łemkowska pieśniarka, Piotr Trochanowski, współczesny poeta łemkowski, Szymon Modrzejewski z grupy kamieniarzy „Magurycz”, ks. Jan Pipka, opiekun stowarzyszenia młodzieży greckokatolickiej „Sarepta”, a także kilkoro młodych ludzi należących do tego stowarzyszenia. Goście byli pod wielkim wrażeniem poziomu prezentacji, wszak uczniowie, zanim zaczęli projekt, nie mieli pojęcia, kim są Łemkowie. Uczniowie ze szkoły z Biecza napisali w swojej relacji ze spotkania: „zdobywaliśmy dodatkową wiedzę dzięki lekturze ponad 2 tysięcy stron różnych publikacji książkowych, internetowych oraz informacjom przekazywanym nam przez panią Bożenę Guzik, będącym efektem jej uczestnictwa w arcyciekawych warsztatach dla nauczycieli biorących udział w tym programie edukacyjnym”. Spotkanie w Nowicy osiągnęło swój cel: sześćdziesiątka uczniów z różnych małopolskich szkół nie tylko w sposób atrakcyjny poszerzyła wiedzę dotyczącą dziedzictwa kulturowego swojego regionu, ale też nawiązała kontakt z rówieśnikami ze szkół z innych miejsc w Małopolsce, a przede wszystkim poznała nowych kolegów – Łemków.